لبه تکنولوژی؛ همه دنیا محتاج این دستگاه هستند

به گزارش دکتر نانو، درحال حاضر، اینتل سفارش خود را برای خرید دستگاه موسوم به High-NA (اسکنر فرابنفش با شدت بالا) ثبت کرده است و اولین دستگاه را در اواخر دسامبر 2024 (شهریور و دکتر نانو 1403) تحویل خواهد گرفت. تیم آبی قصد دارد تا اواخر سال 2025 تراشه های ساخته شده با تجهیزات جدید را رونمایی کند.

به نقل از مجله دکتر نانو، براساس توضیحات ASML، دستگاه High-NA EUV می تواند خطوطی با ضخامت هشت نانومتر را روی نیمه رساناها چاپ کند؛ درنتیجه، ساخت ترانزیستورهایی با ابعاد 1٫7 برابر کوچک تر و چگالی 2٫9 برابر بیشتر از بهترین تراشه های امروزی امکان پذیر خواهد شد. فناوری جدید احتمالاً بر قیمت CPU در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

هرچه خطوط باریک تر باشند، امکان قراردادن ترانزیستورهای بیشتری در تراشه به وجود می آید و هر چه تعداد ترانزیستورها بیشتر شود، سرعت پردازش بیشتری خواهید داشت. به همین دلیل، مدیران ASML گفتند که این سیستم برای پردازنده های هوش مصنوعی بسیار ضروری خواهد بود؛ زیرا به قدرت پردازش بیشتری نیاز دارند.

ASML تنها شرکتی است که تجهیزات موردنیاز برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها را تولید می کند و تقاضا برای محصولات این شرکت به شدت زیاد است. شرکت هلندی در سه ماهه ی گذشته رکورد بیشترین سفارش های دستگاه EUV را جابه جا کرد که نیاز بزرگ ترین تراشه سازهایی مانند اینتل، سامسونگ و TSMC را به این محصول نشان می دهد.

مونیک مولس، سخن گوی ASML، در بازدید رسانه ها از مقر شرکت در ولدهوون اعلام کرد که نصب اولین دستگاه High-NA EUV با وزن 150 هزار کیلوگرم با تلاش 250 مهندس در مدت 6 ماه انجام شد.

ظهور هوش مصنوعی مولد در سال گذشته که با پیشتازی ChatGPT در اواخر سال 2022 آغاز شد، انتظارات شرکت های تراشه ساز را افزایش داده است. دستگاه های EUV با نام low-NA که ASML از سال 2018 می فروشد، 170 میلیون یورو (183 میلیون دلار) قیمت دارند.

5858

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لبه تکنولوژی؛ همه دنیا محتاج این دستگاه هستند" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لبه تکنولوژی؛ همه دنیا محتاج این دستگاه هستند"، کلیک کنید.