بررسی لنز کانن Canon Rf 100-500mm F/4.5-7.1l Is Usm Lens

بررسی لنز کانن Canon Rf 100-500mm F/4.5-7.1l Is Usm Lens

Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1L IS USM: یه لنز برای همه چی؟

بررسی لنز کانن Canon Rf 100-500mm F/4.5-7.1l Is Usm Lens

سلام! من یه مدت بود که دنبال یه لنز تله فوتو برای دوربین Canon EOS R5 می گشتم. می خواستم یه لنز با رنج زوم بالا داشته باشم که بتونم برای عکاسی از پرندگان حیوانات وحشی و حتی عکاسی ورزشی هم ازش استفاده کنم. بعد از کلی تحقیق و مقایسه بالاخره تصمیم گرفتم Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1L IS USM رو بخرم.

بررسی لنز کانن Canon Rf 100-500mm F/4.5-7.1l Is Usm Lens

اول از همه یه نگاه به مشخصات

بررسی لنز کانن Canon Rf 100-500mm F/4.5-7.1l Is Usm Lens

این لنز یه لنز تله فوتو با زوم 5 برابره که از 100mm تا 500mm رو پوشش میده. دهانه دیافراگم هم از 4.5 تا 7.1 متغیره. یعنی با اینکه این لنز یه لنز L (حرف L روی بدنه لنز نشونه ی کیفیت بالاتره) هست ولی دهانه دیافراگم ثابت نداره و در نهایت 7.1 میشه. خب این میتونه یه نقطه ضعف باشه مخصوصا برای عکاسی در نور کم.

ولی یه چیز جالب: این لنز سیستم لرزشگیر تصویر (IS) خیلی قوی داره. این سیستم لرزشگیر تصویر 5 استاپه. یعنی میتونه لرزش دوربین رو تا 5 استاپ جبران کنه و به این ترتیب عکس های شارپ تر و با کیفیت تر بگیرید. این ویژگی مخصوصا در نور کم و موقع عکاسی با سرعت شاتر پایین خیلی به درد می خوره.

علاوه بر این این لنز موتور فوکوس USM خیلی سریعی هم داره که به شما کمک میکنه تا به سرعت روی سوژه فوکوس کنید.

تجربه های شخصی من با RF 100-500mm

خب من این لنز رو چند ماهی هست که دارم استفاده می کنم و باید بگم که تا الان راضی بودم. یه ویژگی مثبت این لنز اینه که وزنش نسبت به لنزهای تله فوتو دیگه خیلی کمتره. یعنی به راحتی میشه اون رو روی دوربین نصب کرد و باهاش عکاسی کرد. مخصوصا اگه بخواهیم ازش برای عکاسی از پرندگان در طبیعت استفاده کنیم وزن کم خیلی بهمون کمک میکنه.

یه تجربه شخصی که خودم داشتم این بود که وقتی با این لنز می خواستم از پرندگان در حال پرواز عکاسی کنم متوجه شدم که فوکوس کردن روی پرنده های در حال پرواز به یه مهارت خاص نیاز داره. این لنز در این شرایط با اینکه خیلی خوب فوکوس می کنه ولی یه کم زمان بیشتری واسه فوکوس کردن لازم داره. برای حل این مشکل من از حالت Continuous AF دوربینم استفاده می کنم. این حالت فوکوس پیوسته به دوربین اجازه میده که به طور پیوسته روی سوژه فوکوس کنه و عکس های شارپ تر از پرندگان در حال پرواز رو ثبت کنه.

یه نکته ی مهم: دهانه دیافراگم

یه نکته ی مهم دیگه: این لنز دهانه دیافراگم متغیری داره. معمولا وقتی از لنز با دهانه متغیر استفاده می کنید نور کمتر به سنسور دوربین می رسه. این مسئله به خصوص در نور کم میتونه منجر به عکس های تاریک تر بشه.

البته این لنز سیستم لرزشگیر تصویر خیلی خوبی داره که کمک میکنه تا در نور کم عکس های شارپ تر بگیرم. ولی خب همیشه استفاده از یه لنز با دهانه دیافراگم ثابت نتیجه بهتری در نور کم به ما میده.

با این لنز چطور میشه یه عکس خوب گرفت؟

من چند تا نکته ی برای عکاسی با این لنز بهتون میگم که تجربه شخصی خودم هست:

  • اولین نکته: تمرین کنید! این لنز با رنج زوم بالاش یه ابزار قدرتمند برای عکاسی از سوژه های دور هست ولی مهم اینه که بلد باشید باهاش کار کنید.
  • دومین نکته: با سیستم لرزشگیر تصویر این لنز آشنا بشید. این سیستم بهتون کمک میکنه تا در نور کم و بدون استفاده از سه پایه عکس های شارپ تر بگیرین.
  • سومین نکته: در نور کم از حالت Continuous AF دوربینتون استفاده کنید. این حالت به دوربین کمک میکنه که به طور پیوسته روی سوژه فوکوس کنه.

تجربه های شما چیه؟

خب نظر شما درباره Canon RF 100-500mm چی هست؟ شما از این لنز استفاده کردید؟ تجربه های خودتون رو با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

خلاصه

Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1L IS USM یه لنز قوی و قابل قبول برای عکاسی از سوژه های دور هست. این لنز با وزن کم و سیستم لرزشگیر تصویر قوی انتخاب خوب برای عکاسان مبتدی و حرفه ای هست. ولی یادتون باشه که دهانه دیافراگم متغیر این لنز میتونه یه نقطه ضعف برای عکاسی در نور کم باشه.

پرسش و پاسخ

1. این لنز برای چه نوع عکاسی مناسب هست؟

این لنز برای عکاسی از پرندگان حیوانات وحشی ورزش و عکاسی از طبیعت مناسب هست.

2. بهترین حالت فوکوس برای این لنز چی هست؟

برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت مثل پرندگان حالت Continuous AF انتخاب مناسبی هست.

3. این لنز چه مزایا و معایبی داره؟

  • مزایا: وزن کم سیستم لرزشگیر تصویر قوی موتور فوکوس سریع.
  • معایب: دهانه دیافراگم متغیر قیمت بالا.

جدول مقایسه با لنز Canon RF 100-400mm F/5.6-8L IS USM

ویژگی Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1L IS USM Canon RF 100-400mm F/5.6-8L IS USM
رنج زوم 100-500mm 100-400mm
دهانه دیافراگم F/4.5-7.1 F/5.6-8
سیستم لرزشگیر تصویر 5 استاپ 4 استاپ
وزن 1130 گرم 905 گرم
قیمت بالاتر پایین تر

جمع بندی

در نهایت Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1L IS USM یه لنز خوب و قابل قبول برای عکاسی از سوژه های دور هست. این لنز با قیمت مناسب و امکانات خوب انتخاب مناسبی برای عکاسان مبتدی و حرفه ای هست. ولی یادتون باشه که این لنز برای عکاسی در نور کم بهترین انتخاب نیست.