علت درد ماهیچه پا در شب چیست؟

علت درد ماهیچه پا در شب چیست؟ + روش های درمان

پاها یکی از پرکارترین اندام های بدن هستند که روزانه انسان را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جا به جا می کنند؛ از این رو یک عضو مهم در بدن هستند که نیاز به مراقبت های خاصی دارد اما با این وجود معمولا تا زمانی که در این اندام دردی احساس نشود به آن توجه نمی شود و همه ما زمانی که درد پا شدت می گیرد تازه به دنبال راهکاری برای خلاصی از این نوع درد ها هستیم.

علت درد ماهیچه پا در شب چیست؟

علت درد ماهیچه پا در شب چیست؟

گرفتگی و درد ماهیچه پا یکی از شایع ترین علت پا درد در شب است که به آن گرفتگی کنترل نشده عضلات پا نیز گفته می شود و یا ماهیچه پا در شب ممکن است در هر جایی از عضلات پا اتفاق بیفتد اما اغلب در ماهیچه های ساق پا رخ می دهد. ماهیچه های سفت شده پا باعث ناراحتی یا درد متوسط و شدید در آن ناحیه می شوند که بیمار از داشتن یک خواب راحت باز می دارد. از جمله شایع ترین عوامل و دلایلی که موجب درد و گرفتگی ماهیچه پا می شود شامل:

کار کشیدن بیش از حد از ماهیچه های پا

ورزش های سنگین و سخت، انجام تمرین در سطح بالا، ایستادن طولانی مدت در برخی مشاغل و… از جمله عواملی هستند که در برخی افراد موجب گرفتگی و درد شدید در ماهیچه پا می شوند. احتمال گرفتگی و خستگی در طول روز نیز وجود دارد اما در هنگام شب این گرفتگی بیشتر نمایان می شود.

بی تحرکی و عدم فعالیت در طول روز

بی تحرکی و نشستن طولانی مدت موجب ضعیف شدن ماهیچه شده و خطر بروز گرفتگی ها را افزایش می دهد. همچنین در افرادی که خیلی بی تحرک هستند و ورزش نمی کنند ماهیچه ها بیشتر در معرض کشش و آسیب قرار دارد.

بارداری

گرفتگی و درد ماهیچه خصوصا شب یکی از شایع ترین درد ها در زنان باردار است که به دنبال کاهش مقدار مواد معدنی در بدن رخ می دهد. خانم های باردار باید توجه داشته باشند برای پیشگیری از ابتلا به چنین دردهای خصوصا در ماه های آخر بارداری از مواد حاوی کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنند.

عوارض جانبی برخی داروها

برخی داروها همچون ناپروکسن، تری پاراتاید، رالوکسیفن، آیرون ساکروز داخل وریدی، پرگابالین از جمله داروهایی هستند که یکی از مهم ترین عوارض جانبی شان گرفتگی و درد عضلات است.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن احتمال گرفتگی و درد نهایت درد شدید در ماهیچه های پا در طول شب بسیار است. عموما افراد پیر برای انجام یک دوره فعالیت بدنی کوتاه مدت دچار چنین مشکلاتی می شوند.

کم آبی بدن

آب کافی تاثیر بسیار مخربی بر عملکرد ماهیچه ها دارد زیرا 75درصد بافت عضلانی بدن ما از آب تشکیل شده است که به عضلات امکان انقباض و انبساط می دهد. به همین جهت نوشیدن آب کم در طول روز یکی از مهم ترین دلایل گرفتگی شبانه است.

همچنین وجود آب برای گردش بهتر موادمغذی در بدن ضروری است با کم شدن آب مورد نیاز بدن  عضلات از مواد مغذی محروم می مانند و همین مساله موجب درد پا در شب می شود.

علت درد مفاصل پا در شب چیست؟

مهم ترین و بزرگترین مفصل پا، مفصل زانو است که این مفصل در مقایسه با سایرمفاصل بدن به دلیل تحمل وزن بدن بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. درد مفصل خصوصا شب ها از جمله دردهای دردناکی است که می تواند به یک کابوس واقعی بدل شود و خواب و آرامش را از یک فرد سلب کند. از مهم ترین دلایل درد مفاصل پا در شب می توان به:

سیاه شدن سر استخوان زانو یا استئونکروز

یکی از شایع ترین علت های درد مفاصل پا در هنگام شب، بیماری استئونکروز یا است که به دنبال مرگ استخوان رخ می دهد. در طی این بیماری استخوان ها جریان خون خود را از دست می دهند و شروع به مردن می کند که نتیجه چنین چیزی احساس درد شدید در طول شب است موجب ناراحتی و اختلال در خواب بیمار می شود.

آرتروز

عموما افرادی که به بیماری مبتلا هستند شب ها خصوصا در طی خواب شبانه به این نوع درد دچار می شوند. شدت این نوع درد ها در طول شب خصوصا در زمانی که فرد در طول روز از مفاصل بدن خود بیش از حد کار کشیده است بیشتر است.

آسیب دیدن رباط های مفصل زانو

دردهای ناشی از آسیب دیدگی رباط زانو در طول روز نیز وجود دارد اما در هنگام شب شدیدتر می شود و آرامش فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقرس

بیماری نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع ماده ای به نام اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. این بیماری باعث درد شدید در مفصل زانو و مفصل انگشتان پا در شب شده و بیمار را از یک خواب راحت سلب می کند.

علت درد پا از زانو به پایین در شب چیست؟

درد پا از زانو به پایین از جمله دردهایی است که ممکن در سنین مختلف و به دلایل مختلف ظاهر شود. این درد ممکن است سطحی باشد و با درمان‌های ساده درمان شود و گاهی هم ممکن است شدت یافته و نیاز به اقدامات درمانی جدی داشته باشد. اما در هر صورت نباید به آن بی توجه بود و باید به علت آن پی برد. پس شما را به خواندن این بخش دعوت می نمایم تا عوامل موثر در بروز این نوع درد ها بیشتر آشنا شوید.

از شایع ترین دلایل درد پا از زانو به پایین شامل:

  • کم شدن مقدار اکسیژن به بافت ها یا ایسکمی
  • سیاتیک
  • ابتلا به نوروپاتی
  • کاهش خونرسانی شریانی به دلیل تنگی عروق پا
  • لخته شده خون در یک شریان ساق پا
  • تنگی کانال نخاعی ( این عارضه علاوه بر درد در ناحیه پایین زانو، با درد و بی حسی و ضعف نیز همراه است)
  • التهاب و عفونت های پوستی در ناحیه ساق پا
  • وارد شدن ضربه شدید به قسمت پایین زانو
  • وجود رگ های واریسی
  • فعالیت بدنی زیاد و غیراصولی
  • بورسیت زانو
  • بی تحرکی و نشستن طولانی مدت
  • شکستگی و یا پارگی در بافت و استخوان در ناحیه زانو به پایین

علت درد ران پا در شب چیست؟

درد ران پا یکی از شایع ترین دردها در سیستم حرکتی بدن است که می تواند در نواحی مختلف ران احساس شود اما به طور کلی بیشتر در ناحیه جلو و عقب ران احساس می شود. علت درد ران در شب بسیار متنوع است. این درد می تواند به علت مشکلاتی در استخوان یا عضلات ران به علت اختلال در عملکرد عروق یا اعصاب ران بوجود بیاید

از شایع ترین دلایل درد ران پا در شب عبارت اند از :

  • درد ران پا به علت آسیب دیدن عضلات ران
  • درد ران به علت مشکلات مفصل ران ( مشکلاتی از قبل آرتروز، ساییدگی مفصل ران، شکستگی، سیاه شدن سر استخوان ران)
  • درد ران پا در شب به علت مشکلات خونرسانی به مفصل ران
  • درد ران به علت مشکلات عصبی ران ( اختلالاتی که در عصب های مفصل ران رخ می دهد)
  •  

از دیگر دلایل درد ران پا که موجب بروز درد شدید در طول شب می شود می توان به:

  • عفونت مفصل ران
  • تومورهای استخوان ران
  • مشکلات داخلی ( عفونت های اداری، کیست تخمدان و ….)
  • درد ران به دنبال شکستگی استرسی استخوان ران

علت درد کف پا در شب چیست؟

درد کف پا در شب یکی از تجربه های تلخی است که اغلب افراد در طول زندگی یکبار تجربه کرده اند. امکان بروز این نوع درد در تمام طول روز وجود دارد اما شیوع آن در هنگام راه رفتن و شب هنگام به حدی آزار دهنده است که فرد تمایلی برای گذاشتن پا روی زمین ندارد.

علت درد کف پا در شب بسته به اینکه کدام قسمت پا درد می کند فرق دارد. به همین جهت اولین چیزی که باید در نظر بگیرد این است که درد شما در کجا واقع شده است. اما به طور کلی علت درد کف پا به چنین دلایلی باز می گردد.

مشکلات پلانتار فاسیا

پلانتار فاسیا یک نوار رشته ای ضخیم است که در امتداد کف پا قرا دارد. این نوار رشته ای وظیفه حمایت از قوس کف پا و منتقل کردن نیروهایی که در زمان حرکت بدن به کف پا وارد می شود را بر عهده دارد. پلنتار فاسیتیس بیماری است که به دنبال التهاب نوار پلانتافاسیا رخ می دهد. این بیماری  یکی از شایع ترین دلایل درد پا در قسمت پاشنه است که چنین مشکلی معمولا صبح ها پس از بیدار شدن از خواب رخ می دهد.

پوشیدن کفش نامناسب

در برخی مواقع ممکن است علت درد کف در شب به خاطر پوشیدن کفش نامناسب در طولانی مدت باشد. شاید شما در هنگامی که از این کفش ها استفاده می کنید دردی را احساس نکنید اما کفش ها با پاشنه های نامناسب می تواند فشار زیادی را به پا و اجزای آن وارد کند.

صاف بودن کف پا

این عارضه زمانی رخ می دهد که قوس کف پا جمع شود و کف پا به طور کامل بر روی سطح زمین قرار بگیرد. بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند احساس می کنند که وقتی روی پا می ایستند یا راه می روند خیلی زود خسته می شود و همین عامل موجب می شود شبها در هنگام خواب فرد به دردهای در کف پا دچار شود.

بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری و درمان پا درد در شب چیست؟

تحقیقات حاکی از آن هستند که مصرف بعضی مواد مغذی حاوی پتاسیم، سدیم و منیزیم می‌تواند به پیشگیری و درمان پا درد کمک کند. در این بخش، به ده ماده مغذی می‌پردازیم که برای رفع گرفتگی عضلات و بهبود پا درد در شب مفید هستند.

1. آووکادو

آووکادو میوه خوشمزه‌ای، سرشار از مواد مغذی است که از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند. این میوه پتاسیم و منیزیم زیادی هم دارد، دو ماده معدنی که به‌عنوان الکترولیت در بدن عمل کرده و در سلامت عضلات نقش مهمی دارند.

2. هندوانه

یکی از دلایل پا درد در شب که بالاتر به آن اشاره کردیم، کم‌آبی بدن است. عملکرد مناسب ماهیچه‌های انسان به آب‌رسانی کافی نیاز دارد. کمبود آب ممکن است توانایی سلول‌های عضلانی برای انقباض را مختل کند، که همین امر باعث ایجاد یا تشدید گرفتگی می‌شود.

3. شیر نارگیل

شیر یا همان آب نارگیل انتخاب فوق‌العاده‌ای برای ورزشکارانی است که به آب‌رسانی اهمیت می‌دهند. این خوراکی، منبع بسیار خوبی از الکترولیت‌هاست که کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم و فسفر موردنیاز بدن را فراهم می‌کند.

4. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر ترکیب ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی موجود در گوشت و پوست آن، از سالم‌ترین سبزیجات است. این خوراکی مقوی، سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و به پیشگیری از پا درد در شب و روز کمک می‌کند.

5. ماست یونانی

ماست یونانی، محصول لبنی سالمی، سرشار از مواد مغذی، به‌ویژه پتاسیم، فسفر و کلسیم است که همگی به‌عنوان الکترولیت در بدن عمل می‌کنند.

6. آب قلم

اگر استخوان یا قلم گاو را بیش از هشت ساعت در آب بجوشانید، آب قلم یا آبگوشت غلیظی درست می‌شود که بمب انرژی است! از انواع ادویه‌جات، گیاهان و سرکه سیب، برای افزایش ارزش غذایی و طعم دادن به این غذای مقوی استفاده می‌شود.

7. سبزی چغندر

سبزی چغندر همان برگ‌های چغندر هستند. این سبزی مغذی، برای پیشگیری از گرفتگی عضلات و درد پا بسیار مفید است. حدود 144 گرم سبزی چغندر، بیش از 20درصد از میزان مصرف توصیه‌شده پتاسیم و منیزیم را تأمین می‌کند.

8. خوراکی‌های تخمیرشده

خوراکی‌های تخمیرشده، مانند خیارشور، سرشار از سدیم و سایر مواد مغذی هستند که به کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آب خیارشور، برای مهار گرفتگی عضلات در ورزشکاران مفید است.

9. ماهی آزاد

ماهی آزاد یا سالمون منبع فوق‌العاده‌ای برای پروتئین، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی است که برای پیشگیری از پا درد در شب و گرفتگی عضلات هم مفید است. مصرف این ماهی، به تولید سلول‌های خونی سالم، اکسیژن‌رسانی به عضلات و بهبود جریان خون کمک می‌کند.

10. ساردین

این ماهی‌های کوچک مواد مغذی زیادی، مانند کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم، منیزیم و ویتامین دی دارند و به پیشگیری و تسکین گرفتگی عضلات کمک می‌کنند. ساردین سرشار از سلنیوم هم هست، که نقشی اساسی در عملکرد مناسب ماهیچه‌ها دارد.