از ساخت دستگاه های هولوگرافی دو و سه بُعدی تا طراحی جامسواکی هوشمند نوری

«خلّاقیت در پژوهش» به کمک مرکز تحقیقات آمد؛

از ساخت دستگاه‌های هولوگرافی دو و سه‌بُعدی تا طراحی جامسواکی هوشمند نوری

رییس مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی، ساخت دستگاه های هولوگرافی دو و سه بُعدی، طراحی و تولید جامسواکی هوشمند نوری و طراحی و ثبت اختراع آفت کش نوری الکترونیکی را ازجمله دستاوردهای مرکز برشمرد.

خبرگزاری علم و فناوری دکتر نانو ـ حسین بوذری؛ براساس بررسی و اعلام نتایج ارزشیابی و سطح بندی مراکز تحقیقاتی که سال 1402 و سیزدهمین جلسه شورای عالی سیاست گذاری مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی صورت گرفت، سه مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) حایز دریافت امتیاز لازم و کسب رتبه سطح یک شدند.

براین اساس، مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی به سرپرستی شریفه شاهی عضو هییت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی مهم موفق به کسب رتبه برتر و سطح یک شد.

خبرنگار خبرگزاری دکتر نانو به همین مناسبت گفت وگویی را با شاهی رییس مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی ترتیب داده است.

ماموریت مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی

شاهی که دارای مدرک دکتری لیزر و فوتونیک از دانشگاه ملی مالزی است، گفت: به مدت 15 سال در زمینه رشته لیزر و فوتونیک یا همان مهندسی اپتیک لیزر در دانشگاه های استان اصفهان و مراکز تحقیقاتی و پژوهش سرا ها مشغول فعالیت هستم.

وی بیان کرد: از سال 1398 مسیولیت مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی واحد اصفهان (خوراسگان) را برعهده دارم که در این سال ها همواره در سطح یک مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی قرار گرفته و سال 1400 هم موفق به کسب رتبه نخست بین مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی شد.

از ساخت دستگاه های هولوگرافی دو و سه بُعدی تا طراحی جامسواکی هوشمند نوری

رییس مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی یادآور شد: از سال 1398 به دلیل تجربه تحصیلی ام در مرکز تحقیقاتی یو.ام دانشگاه ملی مالزی دنبال تاسیس چنین مرکزی در شهر خود بودم که با حمایت های «دکتر فروغی» رییس پیشین دانشگاه آزاد خوراسگان، معاونان پژوهشی و پزشکی آن زمان، مرکز تحقیقات لیزر راه اندازی و هدف کاربرد این رشته در زمینه های زیستی و پزشکی مبنا قرار داده شد.

شاهی درباره ماموریت های مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی مطرح کرد: اهداف و ماموریت های این مرکز بر پایه سه هدف خدمات آزمایشگاهی شامل طیف سنجی، رنگ سنجی و پرتودهی، خدمات آموزشی و برگزاری کارگاه های ارتقای توانمندی در زمینه لیزر و فوتونیک و نمونه سازی محصول و قرارداد های پژوهشی در این زمینه شکل گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه فعالیت هایی در مرکز تحقیقات سلامت جامعه صورت گرفته و دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تاکنون چه بوده است؟ مطرح کرد: تاکنون خدمات آزمایشگاهی زیادی در این مرکز در سرویس دهی به پایان نامه های دانشجویی صورت گرفته و در زمینه برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی، نرم افزار های مرتبط و اخیرا هوش مصنوعی و کارگاه هایی با مجوز دفتر توانمندسازی به صورت عملی کاربردلیزر در گرایش های مختلف پزشکی و پیراپزشکی اجرا شده است.

رییس مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی تاکید کرد: در زمینه نمونه سازی محصول و پروژه های عملیاتی در دوران کرونا و بعد از آن طراحی و ساخت نمونه های مختلفی از دستگاه ها با کاربرد مختلف انجام شده است که ازجمله آن داوری کمیته ایزو بخش اپتیک و لیزر، نمونه سازی دستگاه های ضدعفونی کننده هوا، ادوات پزشکی، دندانپزشکی و لوازم اداری، محفظه اداری و ربات ضدعفونی کننده موجود در اتاق بازرگانی اصفهان، طراحی و ساخت دستگاه تصفیه پساب چاه های کشاورزی بوده است.

جایگاه پایان نامه های دانشجویی در مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک

شاهی یادآور شد: ساکشن خارج دهانی ضدعفونی کننده با سفارش دندان پزشکی واحد خوراسگان، طراحی و ساخت سامانه های نور مصنوعی رشد گیاهان در گلخانه گیاهان دارویی بروجن، طراحی و ثبت اختراع آفت کش نوری الکترونیکی، طراحی و ساخت دستگاه های هولوگرافی دو و سه بُعدی، طراحی و ساخت دستگاه بلیچینگ خانگی، طراحی و ساخت جامسواکی هوشمند نوری، طراحی و ساخت لیزر کم توان پوست و مو، طراحی و ساخت لیزر درمانی توانبخشی از دیگر محصولات تولید شده در مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی است.

از ساخت دستگاه های هولوگرافی دو و سه بُعدی تا طراحی جامسواکی هوشمند نوری

وی، تازه ترین فعالیت ها و برنامه های پیش روی مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی را اینگونه برشمرد: برنامه های تازه این مرکز علاوه بر خدمات آزمایشگاهی و برگزاری کارگاه ها، اقدام برای پروژه های جدید فوتونیکی شامل طرح های بدیع و نوظهور با صنایع اپتیک ایران و تقویت بنیه علمی پژوهشی دانشجویان مهندسی اپتیک و لیزر در جذب هدفمند به این رشته و ترغیب و تشویق آنها با افزایش مهارت های حرفه ای آنها خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی تشریح کرد: از برنامه های پیش روی این مرکز تلاش در ارتباط بین المللی با دانشگاه های خارج از کشور برای انجام پروژه های مشترک و مبادله دانشجویی در مقاطع بالاتر تحصیل خواهد بود.

شاهی درباره اینکه تعامل نهادها و مراکز مربوط به این مرکز با شما چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم نامه ای در زمینه های همکاری صورت گرفته است؟ چنین پاسخ داد: در سال های اخیر مذاکرات و همکاری های مختلف با مراکز درمانی و کلینیک ها در برگزاری دوره های آموزشی صورت گرفته، همچنین در تعامل با شهرداری اصفهان، آبفا و ذوب آهن، پروپوزال همکاری در رفع چالش ها ارایه شده که برخی هنوز در روند کُند اداری بلاتکلیف مانده است.

از ساخت دستگاه های هولوگرافی دو و سه بُعدی تا طراحی جامسواکی هوشمند نوری

وی در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگار دکتر نانو جایگاه پایان نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی استادان و اعضای هییت علمی در مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی را چنین برشمرد: بسیاری از پایان نامه های دانشجویی که نیاز به خدمات طیف سنجی، رنگ سنجی و پرتودهی نوری و پلاسما دارند در این مرکز انجام می گیرد و این مرکز در انجام چندین پروژه با همکاران هییت علمی فعالیت داشته است.

رییس مرکز تحقیقات لیزر و بیوفوتونیک در فناوری های زیستی با ارزیابی فعالیت این مرکز در آینده گفت: در این مرکز اهداف متفاوت است و یکی از نکات تمدید مجوز موضوع درآمدزایی است و در این راستا نیاز به حمایت بیشتر برای سرمایه گذاری، عقد قرارداد تولید و نمونه سازی درراستای تجاری شدن محصول و تحقق بیشتر اهداف مرکز خواهیم بود که با یاری خداوند و همت جمعی رو به رشد خواهد بود.