کاربرد برج خنک کننده در بیمارستان

برج خنک کننده بیمارستان

معمولاً با بدنه ای به رنگ سفید و از جنس کامپوزیت فایبرگلس (فایبرگلاس) ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. میزان حجم آبی که برج خنک کننده یا کولینگ تاور قادر است تولید نماید، بیان کننده میزان ظرفیت این سیستم تهویه و برودتی شمرده می شود که از 100 تن تبرید تا 1000 تن تبرید قابل تغییر است. با شرح دو سوال کلیدی به ادامه این مقاله از مطلب خواهیم پرداخت تا بتوانیم با پاسخگویی به سوالات مطرح شده، در روند پیشبرد هدف اصلی این مطلب بپردازیم.

کاربرد برج خنک کننده در بیمارستان

همان طور که در مقالات پیش از این که در سایت به آن اشاره شده است و بارها در نشریه های متعدد در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفته، همیشه در بحث تهویه و تبرید این نکته حایز اهمیت می باشد که این سیستم ها در چه نوع کاربری هایی مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً برای پروژه های مسکونی، سیستم تهویه مطبوع به صورتی انتخاب و مورد بررسی قرار می گیرد و در پروژه ای اداری یا تجاری به گونه ای دیگر مورد بررسی و انتخاب دستگاه صورت می پذیرد، پس این نکته بسیار مهم و قابل توجه است.

در صنعت تهویه یکی از مسایل و مباحثی که شاید بسیار مهم باشد انتخاب دستگاه بابت پروژه های بیمارستانی است، به گونه ای که شاید دور از انتظار نباشد که ساختمان یک بیمارستان بدلیل مسایل مختلف که به آن اشاره می گردد، بسیار از ساختمان (ابنیه و تاسیسات) تجاری و اداری و مسکونی و رفاهی و …. مهم تر است. زیرا تفاوت هایی را دارد که در تمامی بخش های یک سیستم تاثیر مستقیم می گذارد.

سیستم تهویه در ساختمان های بیمارستانی

سیستم تهویه مطبوع هوا در بیمارستان

در یک پروژه بیمارستانی این موضوع که همیشه به سرما، گرما، هوای تازه و تهویه هوا نیاز داریم، بسیار مهم است. به گونه ای که مهندسین محترم که در زمینه ساخت پروژه های بیمارستانی در حال فعالیت می باشند، تخصص و کارشناسی متفاوت خواهند داشت. برای اینکه بیشتر با مبحث سیستم های تهویه بیمارستانی و بخصوص برج های خنک کننده بیمارستانی آشنا شویم به این نکته که در بالا نیز به آن اشاره شد به صورت تفکیکی می پردازیم.

نیاز به سرما، گرما، هوای تازه و تهویه

جالب این است که بدانیم در پروژه های بیمارستانی همیشه سرمایش در کلیه 4 فصل سال و 12 ماه نیاز است برای درک این موضوع به صورت جزیی اشاره می کنم که ممکن است در یک اتاق از یک پروژه بیمارستانی دمای سیستم تهویه 18 درجه سانتیگراد و در اتاق دیگر دمای سیستم 30 درجه باشد که این خود به تنهایی پیچیده بودن کار مهندسین انتخاب شده در این زمینه را نشان می دهد.

زمانی که صحبت از گرما در سیستم های تهویه بیمارستانی می گردد، ناخوداگاه مسیله بوی نامطبوع نیز به فکر می رسد. پس این نکته که تهویه و جابجایی همیشگی هوا در ساختمان نیاز است، بسیار مهم و قابل تامل می باشد. گرما نیز در این نوع تهویه دقیقاً مثل نیاز به سرمایش در جایگاه های مختلف و اتاق های متفاوت مورد نیاز است.

تهویه در تعریف کلی به این معنی می باشد که شما همزمان با تولید سرما و یا کاهش دما و همپنین تولید گرما یا افزایش دما، بتوانید هوای تازه (بدون جابجایی در محیط) را وارد مجموعه کرده و از کل حجم موجود کاسته نگردد. پس این موضوع تهویه بسیار مهم است، به صورتی که اگر در انتخاب دستگاه های تهویه و تبرید بیمارستانی درست و اصولی مهندسی گردد، بسیار در مصرف برق (سیستم های تراکمی) و گاز (دیگ یا بویلر و چیلر جذبی) صرفه جویی می شود.

برج های خنک کننده و چیلر در پروژِه های بیمارستانی

برای اینکه به میزان اهمیت مسیله انتخاب در پروژه های بیمارستانی پی ببرید، به این نکته اشاره می گردد که اگر برای مثال یک ساختمان مسکونی را در نظر بگیریم که نیاز به تعبیه یک دستگاه 100 تن تبرید داشته باشد، در همان ساختمان اگر قرار بر احداث بیمارستان باشد، ظرفیت 1.8 برابر افزایش می یابد. ولی چرا این اتفاق می افتد؟

کولینگ تاور بیمارستان

چیلر به عنوان دستگاهی که قلب تاسیسات را (به عنوان تامین سرمایش یا گرمایش {جذبی}) به جریان می اندازد، در انواع مختلف انتخاب می شود که خود این دستگاه با توجه به خنک کاری های ویژه نیاز به (کولینگ تاور) خواهد داشت. اما همان طور که در بالا اشاره شد، ساختمان بیمارستانی کاملاً متفاوت است، زیرا هوارسان / ایرواشر / هواسازهای مستقل / داکت های هوا رسان در راهروهای اصلی و کوریدورها (Corridor)، جزو یک سیستم حساب می شوند و بابت برآورد ظرفیت، باید تمامی این بخش ها در محاسبات در نظر گرفته شوند، اما در ساختمان های مسکونی در اکثر مواقع نیاز به ایر واشر نیست و حتی در انتخاب هواساز نیز خیلی مسیله مهمی تلقی نمی شود.

برج خنک کننده مدار باز مکعبی (CS)

بابت در پروژه اداری باید ظرفیت مواردی مثل چیلر، هواساز، داکت های کوریدور و… در نظر گرفته شود. اما این نکته که تامین هوای تازه مخصوصاً در مناطق خشک (برای تعیین میزان آبرسانی) در سیستم چه ضریبی خواهد داشت، در انتخاب پکینگ برج خنک کننده بی تاثیر نیست. اگر یک ساختمان بیمارستانی به مساحت تقریبی 20.000 مترمربع نیاز به یک دستگاه چیلر (800 تن تبرید)، داشته باشد انتخاب تک تک فن کویل ها در اتاق های بیماران، باید تعیین ظرفیت شوند.

اما در میان مهندسان محترم این تفاوت عقیده وجود دارد که انتخاب فن کویل مهم تر است یا ؟ به این ترتیب به ازای هر 300 متر مکعب هوای گردشی CFM، نیاز به 12000 واحد سرما در سیستم انگلیسی می باشد؛ یعنی برای انتخاب همان چیلر که در بالا گفته شد نیاز به 240.000 CFM است. اما اگر قرار بر آن باشد که شما هوای تازه را به صورت کامل داشته باشید، ظرفیت هواساز افزایش و تواماً نیز ظرفیت چیلر افزایش می یابد، برج خنک کننده (کولینگ تاور) در ساختمان های بیمارستانی بیشتر مواقع به صورت و برج خنک کننده طرح های ابارایی انتخاب می گردد، زیرا حجم آب مورد نیاز در این سیستم بسیار بیشتر از ساختمان های مسکونی و اداری است و شاید از این حجم آب خنک شده با لوله کشی های خاصی در مصارف خشکشویی بیمارستانی، آشپزخانه بیمارستان و جاهای مختلف استفاده کرد. البته این نوع انتخاب بسته به اعمال نظر مشاور تاسیسات پروژه دارد.

روش کار برج خنک کننده بیمارستان

مشخصات و اجزا و اصول سیستم برج خنک کننده بیمارستان

برج خنک کننده بیمارستان یک سیستم است که برای خنک کردن آب استفاده می شود و در بیمارستان ها برای خنک کردن آبی که برای استفاده در سیستم تهویه مطبوع، سیستم تهویه مطبوع، سیستم تهویه مطبوع و سایر نیازهای ساختمانی استفاده می شود. در ادامه روش کار برج خنک کن بیمارستان توضیح داده می شود.

ابتدا، آب از منبع خنک کننده (مانند چاه یا رودخانه) جمع آوری می شود و به برج خنک کننده منتقل می شود. این آب به وسیله یک پمپ به بالا می رود و از طریق لوله هایی که در داخل برج قرار دارند، به بالا می رود.

آب به بالای برج رسیده و از بالای برج به صورت متراکم به پایین سقوط می کند. در همین حین، هوا از طریق برج به طور متعادل پخش می شود. این عمل باعث تبادل حرارت بین آب و هوا می شود و حرارت از آب به هوا منتقل می شود.

هنگامی که آب به پایین سقوط می کند، بخار آب به دست می آید و به هوا تبخیر می شود. این تبخیر باعث خنک شدن آب می شود و آب خنک شده به سیستم تهویه مطبوع یا سیستم های دیگر منتقل می شود.

آب خنک شده به برج بازگشت داده می شود و به سیکل برگشتی می پیوندد. این عملیات تا زمانی که حرارت مورد نیاز برای خنک کردن آب تامین شود ادامه می یابد.

تولید برج خنک کننده بیمارستانی می تواند به طور موثری مصرف آب را کاهش دهد. زیرا آبی که برای خنک کردن استفاده می شود، به طور مداوم در سیکل تبخیر و بازگشت به برج استفاده می شود و نیاز به مصرف آب تا حد زیادی کاهش می یابد.

با استفاده از روش کار برج خنک کننده بیمارستان، می توان به طور موثری آب را خنک کرد و مصرف آب را کاهش داد. این روش به عنوان یک راه حل پایدار برای خنک کردن آب در بیمارستان ها استفاده می شود و به کاهش هزینه های انرژی و محیط زیست کمک می کند.

انواع برج خنک کننده بیمارستان

  • برج خنک کن مکعبی کانترفلو

برج خنک کننده مدل مکعبی (Cubic cooling tower)، پر کاربردترین نوع برج های خنک کننده بکار رفته در خنک کاری تجهیزات تهویه مطبوع مرکزی بسیار آپارتمان ها است. آپارتمان های بزرگ، آسمان خراش ها، ادارات بزرگ و کوچک و بانک ها و بیمارستان ها مهمترین مصرف کنندگان کولینگ تاور مکعبی جریان مخالف یا کانترفلو می باشند. سیستم پاشش آب در این تیپ به صورت ثابت و تحت فشار بوده و دارای تعداد 4 دریچه هوا در هر چهار طرف دستگاه می باشد.