کودکان مظلوم ترین کاربران ترافیک/ مرگ 20 کودک و هشدار پلیس درباره رانندگی زیر 18 ساله ها
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ 20 کودک در تصادفات رانندگی سال گذشته در تهران خبر داد و نسبت به رانندگی بدون گواهینامه افراد کمتر از 18 سال هشدار داد.
سرهنگ رابعه جوانبخت در گفت وگو با دکتر نانو درباره آمار مرگ کودکان در تصادفات رانندگی رخ داده در تهران گفت: در سال گذشته، 20 کودک و نوجوان یک تا 16 سال که سرنشین و راننده بودند؛ در تصادفات رخ داده در تهران جان خود را از دست دادند.
جوانبخت با اشاره به علت این تصادفات فوتی گفت: سه نفر به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، دو نفر به علت حرکت در خلاف جهت، یک نفر به علت عدم رعایت حق تقدم و یک نفر به علت تغییر مسیر ناگهانی جان خود را در تصادفات از دست داده اند. هشت نفر از متوفیان عابرپیاده، هفت نفر راننده موتورسیکلت، دو نفر ترک موتورسیکلت و سه نفر سرنشین خودرو بودند.
کودکانی که رانندگی می کنند؛ در تصادفات متخلفند
جوانبخت گفت: بر اساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی، اگر کودکی از وسایل نقلیه والدین خود یا دیگران مانند موتورسیکلت و خودرو استفاده کند و تصادفی صورت گیرد؛ این کودک مقصر است و مسیولیت از او سلب نمی شود. این پرونده ها در دادسرای ویژه اطفال مورد رسیدگی قرار می گیرند و برای این کودکان مجازات نیز تعیین می شود.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مسیولیت والدین ادامه داد: اگر والدین یا افراد دیگری، وسیله نقلیه خود را در اختیار کودکان قرار دهند؛ در صورت هرگونه انجام هرگونه تخلف یا جرمی، صاحبان وسایل نقلیه نیز باید پاسخگو باشند و به مراجع قضایی معرفی می شوند. نوجوانان باید دقت کنند که چون گواهینامه ندارند، تصور نکنند که از آنها سلب مسیولیت می شود. همچنین والدین نیز باید دقت کنند اینکه خودشان سوار وسیله نقلیه نبوده اند نیز باعث این مسیله نمی شود که تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند. بنابراین توصیه می شود افراد زیر سن قانونی 18 سال و بدون گواهینامه، به هیچ وجه پشت فرمان ننشینند.
جوانبخت اضافه کرد: بیشترین تصادفات در ساعات 12 بامداد تا 4 صبح اتفاق افتاده است. ما تصور می کردیم این گروه سنی در این ساعات نباید کاربر ترافیک باشند اما متاسفانه شت نفر از این جانباختگان در این ساعت تصادف کرده اند.برخی از این فوتیان کودکانی بودند که سرنشین خودروها بوده اند و در واقع تقصیری در تصادفات نداشته اند اما برخی دیگر از این فوتی ها، نوجوانانی بودند که با موتورسیکلت یا خودرو رانندگی کرده و تصادف کرده اند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از آنجایی که این افراد گواهینامه ندارند و آموزش های لازم را نیز ندیده اند؛ بنابراین توانایی واکنش نشان دادن صحیح در شرایط خاص را ندارند و متاسفانه جان خود را از دست داده اند. باید به این مسیله توجه داشت که والدین این نوجوانان نیز مقصر این اتفاقات هستند.
وی افزود: در یکی از این تصادفات، کودکی در کوچه در حال بازی بوده که توسط راننده ای که در حال دنده عقب رفتن بوده است؛ زیرگرفته شد. در تصادف دوم نیز والدینی با فرزندان خود در یک مغازه مشغول خرید بوده اند که یکی از کودکان از مغازه به یک باره خارج شده و با یک موتورسیکلت برخورد و فوت کرده است.
در معابر اصلی از دوچرخه و اسکوتر استفاده نکنید
جوانبخت با اشاره به آمارهای سال جدید گفت: متاسفانه در دو ماهه سال جاری نیز، دور کودک و نوجوان زیر 16 سال در تصادفات فوت کرده اند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بر اساس ماده 205 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، هیچکس حق ندارد با اسکوتر، دوچرخه یا اسکیت به خودروی در حال حرکت تکیه کند و از آن طریق حرکت کند و این امر ممنوع و بسیار خطرناک است. همچنین شرط استفاده از این وسایل، بودن در محل امن است.
جوانبخت به والدین توصیه کرد که فرزندان خود را برای استفاده از این وسایل تفریحی به محل های امن و مشخص ببرند؛ همچنین دقت کنند که در معابر اصلی با این حجم از خودرو و طیف مختلف رانندگان قطعا نباید کودکان با این وسایل تردد کنند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بر اساس ماده 220 آیین نامه، کودکان زیر 12 سال نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند. در هفته های گذشته موردی داشتیم که یک کودک هشت ساله در صندلی جلو خودرو نشسته بود و متاسفانه کمربند ایمنی نیز نبسته بود. این کودک در یک تصادف خسارتی ساده، به خاطر ترمز شدید با داشبورد برخورد کرده بود و سر این کودک به شدت آسیب دیده بود.
جوانبخت با اشاره به سان روف خودروها نیز گفت: متاسفانه در مورد دیگری، یک کودک از سان روف خودرو به بیرون نگاه می کرد که با ترمز شدید پدرش در بزرگراه، به بیرون از ماشین پرتاب شده بود و از ناحیه سر جراحات سنگینی دیده بود.
به گفته رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، متاسفانه کودکان مظلوم ترین کاربران ترافیک هستند؛ زیرا همیشه قربانی تصمیمات اشتباه و بی مسیولیتی های والدین خود می شوند. همچنین والدین نباید در برابر هر خواسته کودک، تسلیم شوند و باید در ابتدا نفع این کودکان را در نظر بگیرند.
پایان خبر دکتر نانو