رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: 26500 خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسیولان از خودروهای شوتی حمایت می کنند
رحیمی ادامه می دهد: ما فقط در یک پارکینگ غیررسمی 12 هزار و 500 خودرو را کشف کردیم و ادامه این پایش به جد در دستور کار پلیس قرار دارد.
وی به مورد دیگری از احتکار خودروسازان اشاره می کند و می افزاید: اواخر پارسال مطلبی در فضای مجازی نشر شد مبنی بر این که تعداد قابل توجهی خودروی نیسان در یکی از پارکینگ های غیررسمی احتکار شده است که بلافاصله پلیس امنیت اقتصادی به این موضوع ورود کرد و در بررسی پلیس مشخص شد که افزون بر 14 هزار دستگاه های وانت نیسان زامیاد و پادرا که احتمال احتکار هم داشتند، در آن پارکینگ غیررسمی دپو و انبار شده بود و این در حالی است که مردم حواله خرید خودروها داشتند و علیرغم این همه خودرو، به مردم خودرویی تحویل نمی شد، که پس از هماهنگی با تعزیرات شروع به توزیع خودروهای یادشده کردیم و این روند حتی تا 29 اسفندماه پارسال ادامه یافت و هنوز هم ادامه دارد.
رییس پلیس امنیت اقتصادی ادامه می دهد: در مورد احتکار، چه کالاهای اساسی و چه خودرو باشد، گله مند هستم و باید در این بخش با متخلفان برخوردهای قاطع تری انجام شود.
ضرورت رفع معضل خودروهای شوتی
رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در ادامه در پاسخ به سیوالی درباره راهکارهای پلیس برای کاهش مخاطرات خودروهای شوتی در مناطق مستعد قاچاق تاکید می کند: در این باره ابتدا باید به علل و عوامل شکل گیری معضل خودروهای شوتی اشاره کنم. خودروهای شوتی معلول ورود بی رویه کالاهای قاچاق هم از مبادی رسمی و هم از مبادی غیررسمی است که از کشورهای همسایه و بعضاً از چین به سواحل و بنادر و در بعضی از موارد به بعضی از شهرهای غربی کشورمان وارد می شوند.
وی با بیان این که عامل شکل گیری خودروهای شوتی وفور کالاهای قاچاق در این نقاط است که در شهرهای مرزی و بنادر دپو می شود و طبیعتاً باید به عمق کشور انتقال یابد، تاکید می کند: چون این کالاها به طور غیرقانونی وارد کشور و شهرهای مرزی شده اند، پس به طور غیرقانونی هم باید به عمق کشور و شهرهایی مانند تهران و سایر کلانشهرها که خاستگاه این کالاها هستند، برسد.
رییس پلیس امنیت اقتصادی کشور ادامه می دهد: ما برخورد همه جانبه ای را طی سال های گذشته و به ویژه در سال 1402 داشتیم، اما متاسفانه تعداد این خودروها سالانه رو به افزایش است.
رحیمی تاکید می کند: بخش دیگر، آسیب رسیدن به اقتصاد کشور است که حجم قابل توجهی از کالاهای قاچاق به وسیله این خودروها به عمق کشور منتقل می شود که مغایر قانون است.
حمایت برخی مسیولان از پدیده خودروهای شوتی!
سردار رحیمی همچنین می گوید: با صراحت باید بگویم که با وجود چنین خسارت ها و آسیب هایی که کشور و اقتصادمان متحمل می شود، برخی افرادی که مسیولیت های دولتی هم دارند، به طور رسمی و علنی در حال دفاع کردن از خودروهای شوتی هستند.
وی از برخورد بسیار ضعیف قانونی با این قبیل مجرمان و متخلفان به عنوان نکته دیگر یاد می کند و می افزاید: در سال های 1401 و 1402 بر اثر رفتارهای خارج از عرف و غیرقانونی رانندگان خودروهای شوتی، 1224 هموطن جان خود را از دست دادند و بالغ بر 1600 نفر هم مجروح و مصدوم شدند که بسیاری از این ها ممکن است برای همیشه زمینگیر شوند و این اعداد بسیار قابل توجه و تامل است، و از اینرو این دوستان باید رفتارهای غلط خود را کنار بگذارند.
سردار رحیمی از متوقف کردن 24 هزار خودروی شوتی در سال گذشته خبر می دهد و این که افزایش 50 درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته و نگران کننده است.
استان های با بیشترین قاچاق کالا
رحیمی همچنین درباره استان های با بیشترین قاچاق کالا می گوید: باید استان ها را به 2 گروه تقسیم کنیم؛ یک گروه استان هایی که مبداء قاچاق هستند که طبیعتاً شامل استان های جنوبی مانند بوشهر، هرمزگان، خوزستان و بخشی از سیستان و بلوچستان به صورت عمده و همچنین استان های کردستان و آذربایجان غربی با کولبری، جزو استان های مهم شکل گیری شبکه ها و کاروان های قاچاق کالا هستند و در عمق کشور هم بیشترین کالاهای قاچاق در تهران بزرگ و استان های اصفهان و البرز انبار می شود و از آنجا به سایر نقاط کشور انتقال می یابد ،البته برنامه های جامعی برای مقابله با این معضل اعم از پیش از ورود،در مرزها، کنترل محورهای مواصلاتی،انبارها و سرانجام واحدهای صنفی، پاساژها و مغازه هایی که کالاهای قاچاق به مردم عرضه می شود را در دستور کار داریم.
21302