چرا لاستیک سواری در بازار کم است؟
آفتاب نیوز :
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایر های سواری در کشور وجود دارد مربوط به رینگ های 13 و 14 است که تقاضا نسبت به سایر رینگ ها برای آن ها بیشتر است.
وی به دو علت کمبود رینگ های 13 و 14 در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: اول اینکه در سال گذشته به کارخانجات تولیدی به صورت قطره چکانی ارز پرداخت شد و عدم تامین به موقع ارز کارخانجات تایر موجب افت شدید تولید شد
تنها افزود: دوم اینکه قیمت گذاری در مورد این تایر ها به گونه ای است که تولید تایر های سواری با سایز های 13 و 14 برای کارخانجات مقرون به صرفه نبوده و نیست و در نتیجه تولید کنندگان در سال گذشته عمدتا تایر هایی با سایز های دیگر که صرفه اقتصادی داشت تولید کردند.
وی بیان داشت: پیرو مشکلاتی که در خصوص تولید و توزیع لاستیک سواری در سال گذشته به وجود آمد دولت تعرفه واردات لاستیک سواری را کاهش داد و به واردات ارز تخصیص داد تا وارد کنندگان با واردات کمبود تولید داخل را جبران کنند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار داشت:، اما تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد، زیرا وارد کنندگان نیز به علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ های 13 و 14 رغبتی به واردات این لاستیک ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایر های وارد کردند که تولید کنندگان داخلی آن را تولید می کردند و نیازی به واردات آن نبود.
تنها اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری در راستای تامین نیاز داخلی صورت گرفت و از آنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک های سواری سایز های 13 و 14 بود بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولید کنندگان را ملزم به واردات یک و نیم تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ های مذکور می کرد و سپس به وارد کنندگان اجازه می داد تا لاستیک با سایز های دیگر وارد کنند.
وی گفت: دولت تعرفه 36 درصدی واردات لاستیک را در سال گذشته به کمتر از 10 درصد کاهش داد و به وارد کنندگان ارز تخصیص داد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر اظهار داشت: در بازار در خصوص لاستیک سواری با سایز هایی غیر از 13 و 14 رقابت شدیدی وجود دارد و عمده مشکلات در بخش تایر سواری مربوط به رینگ های 13 و 14 است.
وی بیان داشت: وزیر صمت قول داده است که تایر سواری را از شمول قیمت گذاری خارج کند که اگر این اتفاق محقق شود، مشکلی دیگر در زمینه تولید و عرضه وجود نخواهد داشت.
تنها افزود: نیاز کشور سالانه 24 میلیون حلقه تایر سواری است در حالی که سال گذشته 21 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد.
وی با اشاره به طرح های توسعه ای تولید، گفت: یکی از طرح های توسعه ای تولید لاستیک سواری در کشور که 100 درصد آماده بهره برداری است تولید 2 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری از 15 هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و 500 هزار حلقه ه تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می شود.
وی بیان داشت: طرح توسعه ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می شود البته پیش بینی ما تولید 25 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در سال 1403 است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز را صادرات خواهیم داشت.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مردم برای تامین لاستیک با قیمت مصوب می توانند به نمایندگان توزیع مراجعه کنند، همچنین چند کارخانه درصدی از تولیدات خود را به صورت روزانه بصورت اینترنتی عرضه می کنند و علاوه بر آن عرضه لاستیک از طریق سامانه های که وزارت صمت تعیین کرده انجام می شود.