اسلام پناه: از نامه ایران خودرو درباره توقف تولید پژوپارس بی خبرم – خبرگزاری دکتر نانو | اخبار ایران و جهان

اسلام پناه: از نامه ایران خودرو درباره توقف تولید پژوپارس بی خبرم - خبرگزاری دکتر نانو | اخبار ایران و جهان

اسلام‌پناه: از نامه ایران‌خودرو درباره توقف تولید پژوپارس بی خبرم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار دکتر نانو، مهدی اسلام پناه امروز رییس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه مردم دار، در واکنش به نامه ایران خودرو مبنی بر توقف تولید پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای 85 گانه و عدم صدور مجوز از سوی این سازمان، اظهار بی اطلاعی کرد.

وی گفت: اگر ایران خودرو به ما نامه ای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت.

اسلام پناه تصریح کرد: مصاحبه ام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند تولید پژو پارس فصل الخطاب بود.

بازی جدید نامه نگاری

بر این اساس در توضیح بیشتر ماجرای توقف، عدم توقف و دوباره توقف تولید خودروی پژو پارس باید گفت که با توجه به عدم انطباق خودروی پژو پارس با استانداردهای 85 گانه مقرر شده بود که تولید این خودرو صرفاً تا نیمه اسفند امسال صورت گیرد؛ در ادامه به دلیل درخواست های متعدد سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که تولید این خودرو تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

مجدد هفته گذشته مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گویی تاکید کرد که به صورت مشروط تولید این خودرو در فروردین سال 1403 نیز صورت خواهد پذیرفت.

رییس سازمان ملی استاندارد گفته بود که تولید خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین ماه 1403 مشخص می شود.

با این حال 12 اسفند ماه ایران خودرو در نامه ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود چرا که پارس استانداردهای 85 گانه را اخذ نمی کند.

در نامه ایران خودرو خطاب به اسلام پناه آمده بود که «نظر به اینکه مصاحبه تاریخ 1402/12/09 جنابعالی با رسانه ملی در خصوص ادامه تولید خودروی پژو پارس با رعایت استانداردهای بین المللی به لحاظ فنی و عملیاتی برای این شرکت نیازمند شفاف سازی بیشتر است به استحضار می رساند.

1- رویکرد و خط مشی کلان مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو ارتقا کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی و به تبع آن رضایت مندی مشتریان و اهتمام ویژه به رعایت مقررات حوزه استاندارد است.

2- پیرو ابلاغیه شماره 12561 مورخ 1402/6/27 آن سازمان محترم در خصوص نحوه اجرای الزامات رفع تعلیق شده استانداردهای 85 گانه و نیز بر اساس نامه شماره 1402415397 مورخ 1402/7/6 ایران خودرو اعلام شد خودروی پارس در سرفصل بن سازه قدیمی ابلاغیه فوق الذکر سازمان استاندارد قرار داشته و قابلیت ارتقا به الزامات تعلیقی را ندارد لذا خاتمه تولید محصول پارس تا انتهای سال 1402 به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شد بر همین اساس طی نامه شماره 1402415809 مورخ 1402/7/10 اعلام شد تا انتهای سال جاری 55 هزار دستگاه خودروی پارس تولید و مابقی اولویت های ثبت نامی در سامانه یکپارچه با طرح تبدیل در سال آینده تحویل خواهد شد برای برای همین منظور طرح جایگزینی محصول سورن XUP در سایت های 3 گانه تولید کننده پارس به اجرا درآمد.

3- در استعلام ایران خودرو از آن سازمان و بازگشت به نامه شماره 26266 مورخ 1402/11/3، سازمان استاندارد مجدداً تاکید نمود تداوم تولید پارس صرفاً تا پایان سال 1402 امکان پذیر است.

4- دلیل اصلی تصمیمات اتخاذ شده توسط آن سازمان محترم در خصوص توقف تولید خودروی پارس تا آخر سال 1402 مرتبط با عدم امکان پذیری ارتقای خودروی پارس به الزامات رفع تعلیق شده 85 گانه بوده است و بر همین مینا نیز شرکت ایران خودرو متعهد به اجرای تصمیمات آن سازمان است. لذا رویکرد اعلامی جنابعالی در مصاحبه اخیر مبنی بر مجوز تداوم تولید پارس تا زمان دریافت نتایج تستهای مراکز آزمون بین المللی که مربوط به تستهای تطابق تولید سال 1401-1402 است به مفهوم تولید خودروی پارس بدون الزام به رعایت استانداردهای رفع تعلیق شده 85 گانه است.

5- برنامه عملیاتی ایران خودرو برای جایگزینی خودروی سورن به جای پارس از ابتدای سال جاری اعلام و مقدمات اجرایی این تصمیم انجام شده و هماهنگی های لازم با مجموعه قطعه سازان برای تامین قطعات خودروی سورن و همچنین پیش بینی ساز و کارهای تشویقی برای تبدیل خودرو مشتریان صورت گرفته است.

با عنایت به مراتب پیش گفته و به منظور شفافیت فنی و عملیاتی و لزوم برنامه ریزی منسجم در صورت تداوم تولید این محصول در سال 1403 و در راستای حفظ حقوق مشتریانی که در سامانه ثبت نام نموده اند. خواهشمند است دستور فرمایید با قید تعداد و زمان مجوز شماره گذاری این محصول با شرایط و ویژگی های جاری و بدون اجرای الزامات رفع تعلیق شده به مبادی ذیربط ابلاغ شود بدیهی است حسب ابلاغیه های آن سازمان محترم تولید این محصول بدون رعایت الزامات کامل 85 گانه امکان پذیر نخواهد بود.»

این وضعیت نابسامان اطلاع رسانی سازمان استاندارد و شرکت ایران خودرو که هر کدام توپ را به زمین یکدیگر می فرستند در حالیست که حدود 100 هزار متقاضی این خودرو ماه هاست در بلاتکلیفی به سر می برند.