دانش بنیان ها سبد سوختی جدید تعریف کنند
استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با دکتر نانو:
کاکایی تاکید کرد: در سبد سوختی، بهترین روش سوخت ترکیبی از تمام سوخت های موجود تمرکز بر «سی ان جی» است. در این راه باید با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها تعریف جدیدی از سبد سوخت به منظور کاهش ناترازی بنزین به دست بیاید.
امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری دکتر نانو، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای عبور از این بحران سوختی گفت: وقتی کیفیت قطعات در تولید خودرو پایین بیاید می تواند 10 تا 15 درصد مصرف بنزین را بالا ببرد؛ اما به طور قطع استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای بهبود کیفیت قطعات تولیدی خودروها نقش موثری در کاهش مصرف بنزین و سایر سوخت ها دارد.
وی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: گازسوز کردن خودروها راهی برای کاهش ناترازی بنزین و پایین آوردن سطح مصرف است.
گاز سوز کردن خودروها راهی برای کاهش مصرف بنزین است
وی افزود: از سوی دیگر برای کاهش مصرف بنزین می توان از خودروهای گازسوز استفاده کرد. خودروی گازسوز به لحاظ سبد انرژی برای کشور ما مناسب هستند و خیلی از نظر اقتصاد انرژی به نفع ما است که از این سوخت استفاده کنیم؛ زیرا روی پهنه ای عظیم از گاز نشسته ایم.
این کارشناس خودرو ادامه داد: با توجه به اینکه صادرات گاز کار ساده ای نیست، بهتر است که روی خودروهای دوگانه سوز و توسعه مصرف آنها در کشور که سوخت پاک تری هم دارند، سرمایه گذاری شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نباید فقط به فکر این بود که در ظاهر عامل آلودگی هوا و مصرف بالا را عوض کرد. در واقع ما نباید برای کنترل مصرف بنزین مصرف گاز و یا برق را بالا برد. برای کاهش ناترازی بنزین باید سبد سوخت مناسب وجود داشته باشد و در کنار آن اقدام به کاهش مصرف انرژی شود، بنابراین دو راه حل باید همزمان با هم جلو برود.
وی ادامه داد: در حال حاضر درست است که شرکت ملی نفت اعلام کرده مصرف بنزین بالا رفته و ناترازی بنزین وجود دارد. در مقابل شرکت ملی گاز هم همین عامل را مطرح می کند؛ بنابراین استفاده از سوخت های متنوع برای استفاده در خودروها را باید همزمان با هم جلو برد؛ زیرا در حال حاضر مشکل ما فقط کمبود بنزین نیست؛ بلکه کمبود گاز و برق هم وجود دارد.
استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه با بیان اینکه باید یک سبد متنوع و متفاوت سوختی برای خودروها ایجاد کنیم تا بتوانیم بر ناترازی فایق آییم، خاطرنشان کرد: بهترین سبد سوخت ترکیبی از گاز و مشتقات نفتی مخصوصا بنزین و گازوییل است. گازوییل و سوخت دیزل هم در سبد سوخت مهم است و از این سوخت ها به صورت متناسب استفاده کنیم.
کاکایی ادامه داد: گاز طبیعی در سوخت هایی که در اختیار داریم از همه بهتر است. برای هر کشوری هم سبد سوخت متفاوت است. مثلا در کشور برزیل آب زیاد است و در نتیجه انرژی آبی آن زیاد است. در کشور ما فعلا ارزان ترین سوخت های دنیا وجود دارد.
سبد سوختی با ترکیبی از تمامی سوخت ها تعریف شود
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در مجموع سوخت گاز و گاز طبیعی از بنزین خیلی بهتر است. میزان کربن گاز نسبت به هیدروژن بسیار پایین تر از بنزین است و آلودگی آن نیز کمتر است. در سبد سوخت بهترین روش سوخت ترکیبی از تمام سوخت های موجود با تمرکز بر سی ان جی است. در این راه باید با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها تعریف جدیدی از سبد سوخت به دست آورد و استفاده کرد.
وی ادامه داد: خودروی الکتریکی در ایران با این سبد سوخت و انرژی که در بخش برق وجود دارد مصرف انرژی اش از هیبریدی بالاتر است. ولی به نسبت خودروی بنزینی مصرف کمتری دارد.
کاکایی تاکید کرد: خودروی هیبریدی در ایران با توجه به ترافیک هایی که در تهران و مشهد و شمال وجود دارد، خیلی مناسب است و از تمام خودروها با سبدهای سوختی مختلف بهتر است.