نگاه شورای شهر مشهد در حوزه زیرساخت های ترافیکی توسعه متوازن است

نگاه شورای شهر مشهد در حوزه زیرساخت‌های ترافیکی توسعه متوازن است

دکتر نانو/خراسان رضوی نایب رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه توسعه زیرساخت های ترافیکی شهر نگاه ما توسعه متوازنی است گفت: در عین حال که زیرساخت های حمل و نقل پاک و حمل و نقل همگانی در شهر را توسعه دادیم به نیازهای واقعی حوزه ترافیک شهری هم بی توجهی نکردیم.

ایمان فرهمندی ۵ دی ماه در نطق پیش از دستور سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و به خصوص شهدای ۱۰ دی مشهد اظهار کرد: این شهدای گرانقدر شناسنامه مشهد و سند افتخار شهر مشهد مقدس هستند .

فرهمندی در ادامه جنایات رژیم سفاک صهیونیستی را  در به خاک و خون کشیدن فرزندان محور مقاومت جوانان کودکان زنان و مردان و هر آنچه در واقع ندای آزادی خواهی در جهان است محکوم کرده و تلاش این رژیم  برای به سکوت کشاندن این مقاومت بی نتیجه و پیروزی نهایی را از آن جبهه مقاومت دانست.

 نایب رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز  ملی حمل و نقل گفت: هفته گذشته با توجه به بارندگی و سرمای شدیدی که داشتیم با تلاش همکاران حوزه حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در کنار نیروهای خدمات شهری خدمات حوزه حمل و نقل حتی برای یک ساعت هم در شهر مختل نشد و همه سیستم های حمل و نقل شهر شبکه معابر شهر تقاطعات و … در شهر فعال بود.

وی افزود: علی رغم بارندگی و سرمای بسیار شدید و  قطعی برق که در بسیاری از تقاطع ها به صورت برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده اتفاق افتاد خوشبختانه کمترین اختلال ممکن را شاهد بودیم که نشان از همت و تلاش این عزیزان دارد.

فرهمندی خاطرنشان کرد: رویکرد شورای اسلامی شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک رویکردی جامع بوده و در این زمینه  تلاش کردیم که یک توسعه همه جانبه و کرامت محور را در حوزه حمل و ترافیک داشته باشیم به نحوی که همه مردم بتوانند نیاز خودشان به جابجایی را به صورت ایمن سریع و در دسترس برآورده کرده و برای انجام سفرهایشان دچار مشکل نباشند.

وی ادامه داد: این توسعه متوازن در همه حوزه ها هم در حوزه حمل و نقل همگانی هم در حوزه زیرساخت های حمل و نقل شهر و هم در حوزه توسعه زیرساخت های ترافیکی شهر اتفاق افتاده است.

انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن باقی مانده خط یک قطار شهری به زودی

 نایب رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات ۳سال و نیم گذشته در دوره  ششم مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در حوزه قطار شهری در ۴ خط اتفاقات مهمی رقم خورد از جمله اینکه برخی نواقص خط ۲ برطرف شد  فاز اول خط ۳ از میدان شهدا تا ایستگاه حرم مطهر و از آنجا تا پایانه امام رضا علیه السلام به زودی بهره برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: حفاری این خط در جبهه جنوب شرقی به اتمام رسیده در جبهه شمال غربی  وارد قاسم آباد شده و  حفاری خط ادمه دارد خط ۴ هم همینطور همچنین انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن باقی مانده  خط یک هم در مراحل نهایی است و به زودی  منعقد شده  و در یکسال و نیم آینده ناوگان جدید وارد مشهد خواهد شد.

فرهمندی بیان کرد: در حوزه اتوبوسرانی حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس مینی بوس و میدل باس در ۳سال گذشته به حوزه خدمت رسانی اضافه شده  و  ۴۵۰ دستگاه دیگر قرارداد داریم که عمده اینها ظرف چند ماه آینده به شهر اضافه خواهد شد و شهروندان شاهد افزایش و تنوع  ویژه ناوگان خواهند بود.

 نایب رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در حوزه تاکسیرانی ۵۰۰ دستگاه ناوگان جدید بکارگیری شده و مشکلات مربوط به تعدادی از ون ها هم برطرف شده و فرآیند واگذاری درحال انجام است؛ در حوزه زیرساخت های حمل ونقلی نیز بیش از ۲۷۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی را برای کاهش اثرات حمل ونقل بر آلودگی هوا به مردم واگذار کردیم که هیچگونه اثر مالی برای شهرداری ندارد.

وی ادامه داد: در حوزه تامین معاینه فنی سنگین خودروها اولین و تنها  مرکز معاینه فنی سنگین شهرداری های کشور آذر سال گذشته در شهر مشهد افتتاح شده و در حال حاضر فعال است.

فرهمندی گفت: در حوزه پارکینگ ها پارکینگ هشت آباد و توحید با ۱۵۰۰ جای پارک عمومی در اختیار شهروندان قرار گرفته  و در حوزه اصلاح هندسی نیز اصلاح هندسی بیش از ۲۱۵ نقطه تاکنون انجام و بیش از ۴۰ اصلاح هندسی دیگر نیز در دست اجراست.

۲۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر

وی با اشاره به اقدامات مناسب در زمینه حمل و نقل پاک به بحث توسعه پیاده روها و توسعه دوچرخه‎سواری اشاره کرد و گفت: .امروز ۲۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در  سطح شهر داریم و ایستگاه های  دوچرخه بایدو از ۶۰ ایستگاه دوچرخه سواری در  ابتدای دوره به بیش از ۲۰۰ ایستگاه رسیده همچنین از ۲۰۰ دستگاه دوچرخه ای که در ابتدای این دوره وجود داشته الان به ۱۷۰۰ دستگاه دوچرخه رسیدیم یعنی ۱۵۰۰ دستگاه دوچرخه در این دوره اضافه شده است.

 نایب رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بیش از ۱۳۰ دستگاه از ظرفیت دوچرخه هااختصاصاً در پارک های بانوان برای بانوان فعال است و حدود ۵۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری اختصاصاً برای آنان احداث شده است.

 فرهمندی بیان کرد: در حوزه توسعه زیرساخت های ترافیکی شهر نیز نگاه ما  توسعه متوازنی بوده در عین حال که  زیرساخت های حمل و نقل پاک و حمل و نقل همگانی در شهر را توسعه دادیم به نیازهای واقعی حوزه ترافیک شهری هم بی توجهی نکردیم.

وی تصریح کرد:  گرچه راهکار نهایی در واقع انجام سفرها با ابزار حمل و نقل پاک است اما  از بخشی از سفرهایی که در شبکه بزرگراهی و در معابر محلی باید با خودروهای شخصی و حمل و نقل شخصی انجام شود هم غافل نشدیم و تلاش کردیم زیرساخت های مورد نیاز آنها را فراهم کنیم که از جمله می توان به ایجاد تعداد زیاد تقاطع های غیرهمسطح و بازگشایی معابر اشاره کرد.

فرهندی  نهضت آسفالت و نهضت  پیاده روسازی با تمرکز بر حاشیه شهر را از اتفاقات مهم این دوره ذکر کرد و توضیح داد: در این دوره  با تمرکز بر معابر در حاشیه شهر این نهضت را پیش بردیم  و سطح پیاده روهای حاشیه شهر افزایش داشته همینطور ۴ میلیون متر مربع آسفالت برنامه ریزی و در حال انجام است که نیمی از آن اجرا و بقیه تا اخر سال اجرا خواهد شد همچنین  شکل  ظاهری شهر و شکل  معابر شهر هم به جهت کیفیت معابر  و هم به جهت ظاهر معابر تغییر خواهد کرد.

پایان خبر دکتر نانو