نقد و بررسی گوشی موبایل اوپو مدل A98 5G دو سیمکارت با ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

نقد و بررسی

بررسی Oppo A98

اوپو امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین شرکت ها در میان تولیدکنندگان گوشی های هوشمند شناخته می شود و رتبه چهارم را از نظر فروش در بازار جهانی به خود اختصاص داده است. این موفقیت برند چینی نیز به دلیل تولید گوشی های هوشمند جذاب با ارزش خرید بالا است که در دسته های سخت افزاری مختلف ساخته و به فروش می رسند. یکی از این محصولات گوشی اوپو A98 است که به تازگی وارد بازار ایران شده و با توجه به قیمت مناسب و امکانات جذاب خرید گوشی اوپو A98 به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شده است.

در ادامه به بررسی گوشی Oppo A98 می پردازیم گوشی میان رده جذاب اوپو که مشخصات قابل توجهی را به خصوص برای علاقه مندان به عکاسی ارائه می دهد. البته دوربین تنها مورد قابل توجه گوشی OPPO A98 نیست. در بررسی Oppo A98 در هر قسمت به نقاط قوت و ضعف این دستگاه خواهیم پرداخت. علاوه بر این در پایان به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا ارزش خرید گوشی اوپو A98 را دارد یا خیر؟

نکات مثبت

  1. طراحی جذاب به خصوص در پنل پشتی
  2. دوربین با کیفیت اصلی
  3. دوربین میکروسکوپی
  4. رابط کاربری روان و سریع
  5. صفحه نمایش 120 هرتز
  6. سرعت بارگذاری بسیار خوب
  7. ورودی جک 3.5 میلی متری

نکات منفی

  1. عدم وجود دوربین فوق عریض
  2. محدود کردن نرخ فریم هنگام عکاسی

کیفیت طراحی و ساخت گوشی Oppo A98

  1. طراحی مدرن و شیک با رنگ های جذاب
  2. ورودی جک 3.5 میلی متری

اولین چیزی که شما را جذب Oppo A98 می کند طراحی مدرن و شیک آن است. در پشت اوپو A98 اوپو تمام تلاش خود را کرده است تا ظاهری جذاب به گوشی میان رده خود بدهد. با نگاهی به پنل پشتی دستگاه توجه شما به دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی گوشی که نیمه بالایی محفظه دوربین را اشغال می کند جلب می شود. نیمه پایینی این بخش نیز به دوربین های میکروسکوپی و تشخیص عمق اختصاص دارد. ما در بخش خود به جزئیات مربوط به کیفیت عکاسی و فیلمبرداری این دوربین ها خواهیم پرداخت.

پنل جلویی گوشی اوپو دارای صفحه نمایش 6.72 اینچی است که 86.5 درصد از پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص داده و لبه های آن چندان جلب توجه نخواهد کرد. در وسط بالای این پنل سوراخی برای دوربین سلفی گوشی اوپو A98 تعبیه شده است تا فضای بیشتری روی صفحه نمایش داده شود.

در سمت راست Oppo A98 دکمه پاور را می بینید که با حسگر اثر انگشت یکپارچه شده است. دکمه های تنظیم صدا نیز در جلوی گوشی قرار گرفته اند و در بالای آن ها درگاه سیم کارت قرار دارد. Oppo A98 از دو سیم کارت به طور همزمان پشتیبانی می کند بنابراین می توانید به جای استفاده از سیم کارت دوم از کارت حافظه برای افزایش فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

قسمت پایین اوپو A98 شلوغ ترین قسمت است و بلندگوی اصلی دستگاه در آنجا قرار دارد. در کنار اسپیکر میکروفون و پورت شارژ Type C را می بینیم. همچنین برخلاف اکثر گوشی های موجود در بازار اوپو یک ورودی جک 3.5 میلی متری برای اوپو A98 در نظر گرفته است که همچنان برای بسیاری از افراد پورت ضروری و محبوب به حساب می آید.

اگرچه اوپو در ساخت گوشی اوپو A98 از پلاستیک استفاده کرده است اما در دست گرفتن گوشی حس خوبی به شما دست می دهد و خبری از پلاستیک بی کیفیت نیست. کیفیت ساخت دستگاه نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به لطف مواد اولیه با کیفیت هندلینگ گوشی حس خوبی را به شما القا می کند.

در مجموع می توان گفت که اوپو در طراحی گوشی اوپو A98 به خوبی عمل کرده است و در صورت مراقبت از گوشی فقدان گواهی IP و حفاظت اضافی مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اوپو A98 با وجود وزن 192 گرمی در دست گرفتن بسیار راحت است و طراحی گوشی در نگاه اول شما را مجذوب خود می کند.

صفحه نمایش گوشی Oppo A98

  1. نرخ نوسازی 120 هرتز
  2. نورپردازی مناسب

قسمت دوم بررسی Oppo A98 به صفحه نمایش این دستگاه اختصاص دارد. این گوشی دارای صفحه نمایش 6.72 اینچی با پنل IPS است که از نرخ رفرش 120 هرتز پشتیبانی می کند و وضوح تصویر 2400 در 1080 پیکسل را ارائه می دهد. پنل IPS به کار رفته در این گوشی در مقایسه با پنل های AMOLED به خصوص از نظر کنتراست حرفی برای گفتن ندارد. اما چنین مشکلی به معنای کیفیت پایین صفحه نمایش دستگاه نیست.

به لطف تراکم 392 پیکسل در اینچ ما با تصاویر با کیفیت طرف هستیم. علاوه بر این این صفحه دارای نرخ رفرش 120 هرتز است که حتی در شرایطی مانند اسکرول صفحه در مرورگر تأثیر مثبتی بر تجربه شما دارد. البته در گوشی اوپو A98 LTPO وجود ندارد و پنل صفحه نمایش بسته به استفاده شما بین سه فرکانس 60 90 و 120 هرتز سوئیچ می کند.

روشنایی صفحه نمایش Oppo A98 در حالت دستی به 550 نیت می رسد. این مقدار در صورت نور روی صفحه نمایش تا 680 نیت قابل افزایش است. بنابراین لازم نیست نگران استفاده از گوشی زیر نور مستقیم خورشید باشید. زیرا در گوشی اوپو A98 با صفحه نمایشی با روشنایی خوب روبرو هستیم.

اگرچه صفحه نمایش گوشی اوپو A98 از پنل AMOLED استفاده نمی کند و خبری از LTPO در این گوشی نیست اما همچنان صفحه نمایش باکیفیتی داریم که هم هنگام تماشای فیلم هم تماشای محتوا در شبکه های اجتماعی و هم در اجرای بازی ها قابل تجربه است .بهت لذت میده

بلندگوی گوشی Oppo A98

  1. حجم مناسب
  2. کیفیت صدا با حجم متوسط

از نظر اسپیکر اوپو برای گوشی OPPO A98 یک اسپیکر استریو در نظر گرفته که یکی از آن ها زیر گوشی تعبیه شده است. کیفیت صدای خروجی این اسپیکرها در حد یک گوشی میان رده است و گوش دادن به موسیقی تماشای فیلم و بازی با گوشی را بیش از پیش لذت بخش خواهد کرد. صدای خروجی اسپیکرها نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و حتی می توانید آن را تا 200 درصد افزایش دهید. البته در این شرایط کیفیت صدا با افت محسوسی همراه خواهد بود; اما در یک محیط شلوغ فدا کردن این کیفیت چندان مهم نیست. بنابراین می توان گفت که اسپیکر اوپو A98 هم از نظر کیفیت و هم از نظر حجم رتبه قابل قبول و خوبی را از ما می گیرد.

نرم افزار و سنسورهای محافظت از گوشی Oppo A98

  1. سه سال پشتیبانی نرم افزاری
  2. سرعت سنسور اثر انگشت

OPPO A98 به طور پیش فرض با اندروید 13 همراه است که دارای سیستم عامل Color نسخه 13.1 است. این رابط کاربری گزینه های سفارشی سازی زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. اگر سفارشی کردن رابط کاربری برای شما مهم است Oppo گزینه های زیادی را برای یک تجربه میدانی نسبتا کامل در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین انتظار می رود در آینده نزدیک آپدیت اندروید 14 برای گوشی OPPO A98 نیز منتشر شود که می تواند امکانات زیادی را در اختیار شما قرار دهد. البته این شرکت اخیراً این به روزرسانی را برای دستگاه های مختلف منتشر کرده است و انتظار می رود که Oppo A98 به زودی میزبان اندروید 14 باشد.

گوشی OPPO A98 دارای حسگر اثر انگشت است که در دکمه پاور تعبیه شده و عملکرد بسیار سریعی دارد. سرعت و دقت این سنسور بسیار خوب است و به گفته نویسنده از سنسورهای اپتیکال زیر نمایشگر بهتر است. به لطف قرارگیری راحت دکمه پاور دسترسی به این سنسور آسان است و می توانید به راحتی با دو دست قفل گوشی خود را باز کنید. در کنار حسگر اثرانگشت شاهد تشخیص چهره هستیم. این ویژگی در مقایسه با اثر انگشت سرعت و دقت کمتری دارد.

به طور کلی می توان در مورد نرم افزار گوشی Oppo A98 گفت که با تجربه ای روان و بدون دردسر طرف هستیم و هیچ باگ دردسرساز در رابط کاربری گوشی Oppo A98 وجود ندارد. علاوه بر این ویژگی های سفارشی سازی رابط کاربری Color OS شامل بسیاری از عناصر مفید و خوب است و تجربه رضایت بخشی را برای شما فراهم می کند.

سخت افزار گوشی Oppo A98

  1. سرعت CPU خوب
  2. کنترل دمای دستگاه در حین بازی
  3. اجرای بازی با کیفیت و نرخ فریم خوب

یکی از مهم ترین قسمت های بررسی OPPO A98 مربوط به سخت افزار آن است. اوپو این گوشی را با پردازنده اسنپدراگون 695 تامین می کند که یک تراشه هشت هسته ای با پشتیبانی از 5G است. 2 هسته این پردازنده 6 نانومتری فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته باقی مانده فرکانس 1.7 گیگاهرتز دارند. Adreno 619 وظیفه پردازش گرافیکی را نیز بر عهده دارد.

اوپو A98 عملکرد سریع و روانی در کارهای روزانه دارد و هیچ نشانه ای از تاخیر یا تاخیر قابل توجه در آن دیده نمی شود. خوشبختانه این عملکرد در حوزه بازی نیز تکرار می شود و این گوشی پس از انجام بازی هایی که نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارند عملکرد خوبی خواهد داشت. بنابراین اگر علاقه مند به اجرای بازی هایی مانند Call of Duty و Gunshin Impact با تنظیمات گرافیکی خوب و نرخ فریم بالا هستید گوشی Oppo A98 می تواند این امکان را برای شما فراهم کند.

Oppo A98 تنها در یک نسخه با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می شود. حافظه این گوشی از نوع UFS 2.2 و دارای سرعت متوسط ​​می باشد. علاوه بر پشتیبانی از اینترنت 5G بلوتوث 5.1 و NFC را می توان از دیگر قطعات سخت افزاری این دستگاه نام برد.

دوربین گوشی اوپو A98

  1. کیفیت دوربین اصلی
  2. یک میکروسکوپ جذاب

از نظر دوربین Oppo A98 ترکیبی از ویژگی های مهم مثبت و عدم وجود دو ویژگی کلیدی و بسیار مهم است. همانطور که در قسمت طراحی اشاره کردیم پنل پشتی این گوشی سه لنز دوربین را در خود جای داده است که اولین و بهترین آنها یک لنز 64 مگاپیکسلی با دیافراگم 1.7 است. این لنز زاویه باز تصاویر بسیار خوبی به خصوص در نور مناسب می گیرد و از این نظر می تواند با سایر مدل های میان رده موجود در بازار رقابت کند.

دوربین دوم Oppo A98 یک میکروسکوپ 2 مگاپیکسلی است که می توان از آن برای ثبت عکس های جالب استفاده کرد. همانطور که در بررسی ویدئویی دیجی لند از گوشی اوپو A98 اشاره شد کیفیت و عملکرد بسیار خوب لنز میکروسکوپ روی این گوشی شما را مجبور می کند تا از تمام اشیای اطراف خود عکاسی کنید تا جزئیات ریز هر کدام را مشاهده کنید.

آخرین لنز این گوشی در پنل پشتی یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق است که به دوربین اصلی در ثبت تصاویر پرتره کمک می کند. کیفیت پرتره گوشی اوپو A98 در سطح خوبی قرار دارد و تفکیک سوژه و پس زمینه در حد یک گوشی میان رده است.

بدون شک یکی از مواردی که در گوشی Oppo A98 گم شده سنسور Ultra Wide برای ثبت تصاویر فوق عریض است. در حالی که لنز میکروسکوپ در نوع خود جالب و تا حدودی سرگرم کننده است گنجاندن یک لنز فوق عریض عملی و تا حد زیادی ضروری به نظر می رسد. اکثر گوشی های میان رده موجود در بازار از این ویژگی بهره می برند و باعث می شود فقدان دوربین فوق عریض در اوپو A98 بیش از پیش به چشم بیاید. دوربین سلفی اوپو A98 یک لنز 32 مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4 است که در نور مناسب عکس های دقیق و خوبی را ثبت خواهد کرد.

گوشی اوپو A98 عملکرد متوسطی در زمینه فیلمبرداری دارد و به دلیل عدم وجود لرزشگیر اپتیکال ویدئوهای ضبط شده با این گوشی لرزش قابل توجهی خواهند داشت. همچنین فیلمبرداری در این گوشی با وضوح P1080 به 30 فریم در ثانیه محدود شده است. اگرچه از یک گوشی میان رده انتظار فیلمبرداری 4K نمی رود اما وجود حالت هایی مانند فیلم برداری با سرعت حداقل 60 فریم بر ثانیه برای گوشی با این قیمت استاندارد در نظر گرفته می شود.

در کل می توان گفت که از عملکرد دوربین اوپو A98 راضی هستیم. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی این گوشی نسبت به سایر لنزهای گوشی بهترین عملکرد را دارد و می تواند عکس های بسیار خوبی بگیرد. لنز میکروسکوپ جالب و سرگرم کننده است و دوربین سلفی این کار را به خوبی انجام می دهد. عدم وجود لنز UltraWide یکی از نقاط ضعف دوربین OPPO A98 است.

باتری گوشی اوپو A98

  1. باتری 5000 میلی آمپری
  2. شارژ سریع 67 واتی
  3. قرار دادن آداپتور در جعبه

آخرین قسمت از بررسی OPPO A98 به باتری آن اختصاص دارد. مانند اکثر گوشی های اوپو شاهد عملکرد عالی Oppo A98 از نظر عمر باتری و سرعت شارژ هستیم. اوپو یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای این دستگاه در نظر گرفته است که به راحتی می تواند گوشی را بیش از یک روز روشن نگه دارد.

در صورت اتمام شارژ دستگاه پشتیبانی از شارژ سریع 67 واتی و آداپتور مورد نیاز اوپو در اختیار شما قرار می گیرد تا این گوشی در کمترین زمان دوباره آماده انجام وظایف خود شود. شارژ کامل OPPO A98 تنها 44 دقیقه طول می کشد که عملکرد و سرعت بسیار خوبی برای یک گوشی میان رده است.

حرف آخر

در پایان بررسی گوشی OPPO A98 زمان پاسخ به این سوال است که آیا گوشی OPPO A98 ارزش خرید دارد؟ باید بگوییم بله. این گوشی به لطف باتری بادوام سرعت شارژ سریع پردازنده قدرتمند بلندگوهای با کیفیت دوربین اصلی قدرتمند و طراحی جذاب ارزش خرید بالایی دارد. البته این دستگاه بی نقص نیست و فقدان گواهی IP و لنز فوق عریض به راحتی احساس می شود. اگر قصد خرید گوشی اوپو A98 را دارید می توانید به فروشگاه دیجی لند مراجعه کنید. در DJland می توانید OPPO A98 را به صورت نقدی یا نقدی هنگام تحویل خریداری کنید.