نفوذ نهادهای حاکمیتی به سینما در مدت پنج سال

نفوذ نهادهای حاکمیتی به سینما در مدت پنج سال

نفوذ نهادهای حاکمیتی به سینما در مدت پنج سال

مهسا بهادری: برخی از منتقدان از وضع موجود و همچنین نقش برخی سازمان ها و ارگان های دولتی در حمایت و تولید بخش زیادی از آثار از حاشیه های اولیه این دوره از جشنواره است، در جدول های زیر به سهم هر سازمان برای حمایت از آثار اشاره کردیم که در ادامه می بینید.

فیلم های ساخته شده توسط بنیاد سینمایی فارابی
ردیف نام فیلم نام تهیه کننده نام کارگردان محصول مشترک فارابی با
1 «آبی روشن» بابک خواجه پاشا بابک خواجه پاشا سازمان اوج
2 «آپاراتچی» سید محمدحسین میری قربانعلی طاهری فر سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر
3 «آسمان غرب» حبیب والی نژاد محمد عسگری سازمان سینمایی سوره
4 «بهشت تبهکاران» فتح اله جعفری جوزانی و علی قایم مقامی مسعود جعفری جوزانی بخش خصوصی
5 «دست ناپیدا» سید سعید سیدزاده انسیه شاه حسینی بنیاد شهید و بخش خصوصی
6 «دو روز دیرتر» محسن شیرازی اصغر نعیمی بنیاد روایت فتح و موسسه بهمن سبز
7 «شور عاشقی» داریوش یاری داریوش یاری بنیاد شهید و بخش خصوصی
8 «شه سوار» حسین نمازی حسین نمازی بخش خصوصی
9 «صبح اعدام» علیرضا شیرمحمدی بهروز افخمی سازمان سوره و بخش خصوصی
10 «قلب رقه» سعید پروینی خیراله تقیانی پور بنیاد رسانه ای بیان
11 «معجزه پروین» محمدرضا شریفی نیا محمدرضا ورزی میراث فرهنگی
12 «میرو» سعید الهی حسین ریگی بنیاد شهید و بخش خصوصی

این گزارش حاکیست از میان این 12 اثر، در 6 فیلم تهیه کنندگان و بخش خصوصی نیز بخشی از سهامداران و شرکای فارابی و نهادهای فیلمسازی هستند. از میان 17 فیلم ثبت نامی فارابی چند فیلم دیگر نیز به بخش نهایی راه نیافت و یا نسخه نهایی آن به جشنواره نرسید. توجه به الگوی قهرمان در دفاع مقدس، موضوع تاریخ اسلام، فیلم اجتماعی و طنز خانوادگی، موضوعات انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی، توجه به سینمای نوجوان، تولید در حوزه تاریخ معاصر از موضوعات سبد تولیدات امسال بنیاد فارابی است که با نظر هیات انتخاب، مجوز حضور در دو بخش رقابتی «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» جشنواره را به دست آوردند.

بنیاد سینمایی فارابی امسال 12 فیلم سینمایی را در بخش های مختلف جشنواره تولید کرده بود. این فیلم ها با 47 نامزدی در 19 بخش مختلف، همچنین کسب 11 سیمرغ رکورد دار بیشترین نامزدی و دریافت جایزه در جشنواره فیلم فجر شدند.

آثار تولیدی از سوی سوره
ردیف نام اثر تهیه کننده کارگردان
1 «آسمان غرب» حبیب اله والی نژاد محمد عسگری
2 «احمد» حبیب اله والی نژاد امیر عباس ربیعی
3 «صبح اعدام» علی شیر محمدی بهروز افخمی
4 «باغ کیانوش» محمد جواد موحد رضا کشاورز
5 «آپاراتچی» سجاد نصراللهی نسب قربانعلی طاهرفر
6 پویانمایی «رویاشهر» مصطفی حسن آبادی محسن عنایتی
7 پویانمایی«ساعت جادویی» محمد بصیری نیک محمد بصیری نیک

امسال و در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر 12 جایزه، سهم سازمان سینمایی سوره حوزه هنری بود که با اعلام برگزیدگان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، آثار تولیدی سازمان سینمایی سوره با کسب 10 سیمرغ بلورین و 2 دیپلم افتخار افتخار دیگری را به کارنامه پربار سوره افزودند.

آثار تولیدی سازمان سینمایی اوج
ردیف نام اثر تهیه کننده کارگردان
1 «مجنون» عباس نادران مهدی شاه محمدی
2 «پرویز خان» سازمان اوج علی ثقفی
3 «آبی روشن» سید محمدحسین میری قاسم لطفی خواجه پاشا
4 پویانمایی «ببعی قهرمان» محمدمهدی مشکوری حسین صفارزادگان ، میثم حسینی

همچنین با اعلام جوایز جشنواره فیلم فجر فیلم های سینمایی «مجنون» با 4 سیمرغ و «پرویزخان» با 2 سیمرغ و یک دیپلم افتخار و انیمیشن «ببعی قهرمان» با یک دیپلم افتخار محصولات سازمان اوج بودند.

این در شرایطی است که اگر به پنج سال گذشته بازگردیم، یعنی زمانی که نه مانند 1401 وضعیت کشور ناآرام بود و نه مانند 1399 و 1400 کرونا گریبان گیر همگان شده بود.

«روز صفر» وزارت اطلاعات ایران سرمایه گذار فیلم روز صفر بوده روز صفر با 5 سیمرغ بلورین بیش ترین جوایز این دوره از جشنواره را کسب کردند

از بین 29 فیلمی که در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر حاضر بود، 6 فیلم (مردن در آب مطهر، پدران، ابر بارانش گرفته، مغز استخوان، سینما شهر قصه و من می ترسم) با حمایت بنیاد فارابی ساخته شده اند و چهار فیلم (آبادان یازده 60، روز بلوا، خروج و لباس شخصی) محصول سازمان اوج هستند.

ده فیلم با حمایت نهادهای حاکمیتی ساخته شدند و البته بخشی از فیلم ها هم جایزه نگرفتند و 19 فیلم در همکاری با بخش خصوصی اکران شدند. 

«لباس شخصی» با حمایت اوج در بخش سودای سیمرغ حضور نداشت. «خروج» ابراهیم حاتمی کیا اوج نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد، نامزد بهترین صدابرداری و صداگذاری، نامزد بهترین طراحی لباس، برنده بهترین چهره پردازی، برنده بهترین جلوه های ویژه بصری، «روز بلوا» سازمان اوج هیچ جایزی را به خود اختصاص نداد.

حالا همین مقیاس را وارد فضای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کنیم نه تنها بخش عظیمی از این آثار به ارگان ها و نهادها اختصاص دارد، بلکه حجم زیادی از جوایز هم به این آثار تعلق دارد، این بررسی ها در گذر زمان پنج ساله نشان می دهد که با افزایش حمایت نهادها و سازمان های دولتی، نقش تهیه کنندگان بخش خصوصی بسیار کمرنگ تر از قبل شده و در عین حال نقش ارگان ها و رویکردهای خاصی که در جشنواره داشتند، ظهور بروز پر رنگ تری داشته است.

245245