موتورهای جدید هوندا با بازدهی بیشتر معرفی شدند /عکس

امیرمسعود عابدین: در حالی که نیسان در اوایل سال جاری اعلام کرد که دیگر روی موتورهای احتراقی سرمایه گذاری نمی کند سایر خودروسازان بزرگ ژاپنی دیدگاه متفاوتی دارند. تویوتا سوبارو و مزدا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک و رویدادهای جداگانه با سرمایه گذاری در پیشرفت های جدید تعهد بلندمدت خود را به موتورهای احتراقی نشان دادند؛ حالا نوبت هوندا است که همین کار را انجام دهد. مهندسان این شرکت نیز مانند رقبای خود بر روی پیشرانه های هیبریدی تمرکز کرده اند.

موتورهای جدید هوندا با بازدهی بیشتر معرفی شدند /عکس

هوندا که گفته می شود در حال مذاکره برای یک ادغام احتمالی با نیسان است روی موتورهای چهار سیلندر با چرخه اتکینسون کار می کند. چرخهٔ اتکینسون برای فراهم کردن ماکزیمم چگالی توان به ازای هزینهٔ خرج شده طراحی می شود و امروزه در برخی از خودروهای برقی دوگانه به کار می رود. دو پیشرانه تزریق مستقیم با حجم ۱٫۵ و ۲٫۰ لیتر به عنوان نمونه ای کاملاً جدید معرفی می شوند. بهبودهایی که در سیستم های محرک هیبریدی فعلی انجام شده به موتورهای احتراقی کمک می کند تا بالاترین بازده احتراق را ارائه دهند.

موتورهای جدید هوندا با بازدهی بیشتر معرفی شدند /عکس

هوندا ادعا می کند که موتور کوچک تر چهار سیلندر می تواند محدوده دور موتوری را که در آن موتور بسیار کارآمد است نسبت به سیستم ۱٫۵ لیتری هیبریدی موجود در خودروهای فعلی تا بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد. همچنین با کوچک تر شدن واحد محرک جلو کاهش وزن نامشخصی نیز برنامه ریزی شده است. قطعه هیبریدی جدید بین سیستم های کوچک و متوسط به اشتراک گذاشته می شود که به ترتیب از موتورهای ۱٫۵ و ۲٫۰ استفاده می کنند.

همزمان با معرفی نسل جدیدی از موتورهای هیبریدی خبرهایی از پلتفرم میان سایز نسل بعدی نیز منتشر شده است. پیش بینی می شود خودروهای الکتریکی آینده مصرف سوخت را نسبت به نسل فعلی خودروهای هیبریدی در این بخش بیش از ۱۰ درصد کاهش دهند. این امر تا حدودی به لطف کاهش وزن ۹۰ کیلوگرمی امکان پذیر خواهد بود. ساختار ساده تر بدنه ۱۰ درصد از وزن خودروهای هیبریدی موجود را کم می کند.

موتورهای جدید هوندا با بازدهی بیشتر معرفی شدند /عکس

هوندا با اشتراک گذاری بیشتر سخت افزار بین مدل ها هدف خود را کاهش هزینه تولید برای یک خودروی هیبریدی در سال ۲۰۲۷ در مقایسه با خودروی مشابهی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده تعیین کرده است.

هوندا قصد دارد تا پایان این دهه سالانه ۱٫۳ میلیون خودروی هیبریدی بفروشد. هدف بعدی این است که تا سال ۲۰۴۰ تنها خودروهای برقی باتری دار و سلول سوختی را عرضه کند و در حالت ایده آل تا سال ۲۰۵۰ به کربن زدایی کامل در کل عملیات خود دست یابد.

منبع: motor۱

۳۲۲