رد بودجه ۳ میلیون یورویی واردات مانع ارزانی خودرو شد؟/ سبد قیمت وارداتی ها متنوع شود!
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو به دکتر نانو پاسخ داد؛

چندی پیش مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص واردات خودرو رأی به عدم افزایش بودجه و عدم کاهش تعرفه وارداتی داد و یکی از نمایندگان مجلس با موضع گیری در این خصوص گفت: با ارزان شدن خودرو خداحافظی کنید! اما آیا تعرفه وارداتی و میزان بودجه واردات خودرو عامل گرانی ها است؟
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری دکتر نانو؛ با ادامه آشفتگی های بازار خودرو پس از سال ها ممنوعیت دولت تصمیم گرفت تا مجددا روند واردات خودرو را آغاز نماید. در بین مجلس شورای اسلامی برای سال آینده نظر بر افزایش بودجه واردات خودرو از ۲ میلیون یورو به ۳ میلیون یورو را داشت و همچنین در نظر داشت که تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهد. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد نظر مجلس شورای اسلامی و تایید نظر دولت این میزان را در قانون بودجه بدون تغییر حفظ کرد.
این اتفاق باعث واکنش یکی از نمایندگان مجلس شد.غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین رابطه در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: «منتظر ارزان شدن خودرو نباشید؛ مجمع تشخیص مصلحت با تایید نظر دولت و برای تامین درآمد به کاهش تعرفه واردات خودرو از ١٠٠ به ٦٠ درصد رای نداد و تامین ارز را در سقف ٢ میلیارد یورو نگه داشت تا همچنان خودروسازان داخلی به افزایش قیمت خودرو ادامه داده و مردم هم جان به پراید دهند».
اما آیا به راستی عدم افزایش بودجه تخصیص یافته برای واردات خودرو و عدم کاهش تعرفه واردات موجب افزایش خودرو است؟ و آیا نیاز به افزایش واردات خودرو داریم؟
در این رابطه ابوالفضل خلخالی معاون پیشین دفتر صنایع خودرو وزارت صمت و همچنین عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: معمولا قیمت خودرو رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد و با تغییرات نرخ ارز قیمت خودرو نیز هر چند با تاخیر جابجا می شود. به هر جهت در سال جاری به نظر می رسد که قیمت در بازار های اتومبیل تغییرات چندانی نداشته که یکی از دلایل مهم آن همین مبحث واردات خودرو است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که واردات خودرو توانسته است قیمت ها را با وجود افزایش نرخ ارز تا حد زیادی ثابت نگه دارد اما واردات بیش از اندازه نیز به هیچ وجه عاقلانه نیست. در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی می تواند بخش عمده ای از نیاز بازار را پوشش دهد؛ پس بدیهی است که واردات خودرو تنها به اندازه کمبود و کسری بازار توجیه منطقی و اقتصادی دارد.
واردات ۱۰ درصدی خودرو کافیست
این استاد دانشگاه تاکید کرد: به نظر می رسد که میزان واردات کنونی کافی است و همین حد واردات توانسته است بازار را به تعادل نسبی برساند؛ ضمنا باید توجه داشت که افزایش بی رویه واردات خودرو نیز می تواند موجب افزایش نرخ ارز شده و با توجه به آن که قیمت خودرو تابعی از نرخ ارز است موجب آشفتگی و افزایش قیمت ها نیز شود.
وی ادامه داد: فرض اختصاص حد ۱۰ درصدی از میزان تقاضا برای واردات خودرو منطقی به نظر می رسد. یعنی اگر نیاز بازار ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال است می توانیم ۱۵۰ هزار دستگاه را حد نهایی واردات معقول در نظر بگیریم. همچنین باید توجه داشت که منظور سیاست گذاران از واردات خودرو مصرف گرایی نیست و این واردات صرفا برای تامین نیاز بازار و ایجاد آرامش در بازار خودرو است.
خلخالی تصریح کرد: می توان با مدیریت در بخش نرخ خودرو های وارداتی با همین ۲ میلیارد دلار تمام نیاز های وارداتی را مرتفع کرد و بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را وارد کنیم؛ همچنین می توان این سبد قیمتی را به گونه ای مدیریت کرد که تمام ۱۵۰ هزار دستگاه مورد نیاز نیز وارد شود چرا که خودرو های اقتصادی مناسب با قیمت ۱۰ هزار دلار نیز در بازار برای خرید و واردات یافت می شود.
واردات خودرو هیچ آسیبی به خودروسازان نمی زد
این استاد دانشگاه تاکید کرد: واردات خودرو نه تنها هیچ آسیبی به خودروسازان نمی زند بلکه موجب افزایش فضای رقابتی و به تبع آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو می شود؛ اما بایستی هدف گذاری صحیح برای واردات خودرو را حفظ و در برنامه تعیین شده حرکت نماییم.
وی ادامه داد: اما در موضوع واردات خودرو باید بیشتر از خودروسازان نگران آسیب دیدن مشتریان باشیم؛ به همین جهت لازم است که هدایت شده حرکت کنیم و حتی واردات را به خود خودروسازان بسپاریم چرا که در این زمینه مباحثی مانند خدمات پس از فروش و شناسایی خودروی متناسب با اقلیم ایران مطرح است.