بررسی دوربین بدون آینه کانن Canon Eos R5 C Mirrorless Camera Body

Canon EOS R5 C: دوربین هیبریدی که به هر قیمتی می خواد همه چی باشه!

بررسی دوربین بدون آینه کانن Canon Eos R5 C Mirrorless Camera Body

خوب باید اعتراف کنم که Canon EOS R5 C یک دوربین هیبریدی خفن هست. خب به این خاطر میگم خفن که هم می تونه فیلمبرداری 8K با کیفیت بالا انجام بده هم میتونه عکس های بی نقص 45 مگاپیکسلی ثبت کنه. یه جورایی می تونه جای دو تا دوربین رو با هم پر کنه!

بررسی دوربین بدون آینه کانن Canon Eos R5 C Mirrorless Camera Body

اولین برخورد:

بررسی دوربین بدون آینه کانن Canon Eos R5 C Mirrorless Camera Body

اولین بار که این دوربین رو دستم گرفتم حسابی تحت تاثیر قرار گرفتم. بدنه ی محکم و خوش دست دکمه های قرار داده شده در جای مناسب و صفحه نمایش لمسی چرخان که به نظر می رسه از نسل آینده اومده!

مزایای R5 C:

خب بیایید به طور خلاصه به چند تا از مزیت های این دوربین اشاره کنیم:

  • فیلمبرداری 8K: این دوربین قادر به فیلمبرداری با کیفیت 8K در 25 فریم بر ثانیه و 4K در 120 فریم بر ثانیه هست. کیفیت فیلم ها واقعا نفس گیره و برای کارهای حرفه ای مثل فیلمسازی و مستندسازی فوق العاده مناسبه.
  • عکس های 45 مگاپیکسلی: کیفیت تصاویر 45 مگاپیکسلی R5 C به طرز باورنکردنی بالا هست. شما می تونید با این دوربین عکس های خیره کننده ای بگیرید که در چاپ های بزرگ هم بی نظیر به نظر می رسن.
  • سیستم اتوفوکوس: سیستم اتوفوکوس این دوربین واقعا فوق العاده است. به لطف سیستم Dual Pixel CMOS AF R5 C به سرعت و با دقت بالا روی سوژه فوکوس میکنه چه سوژه شما در حال حرکت باشه چه ساکن.
  • بدنه ی مقاوم: Canon EOS R5 C با بدنه ای مقاوم در برابر آب و گرد و غبار برای استفاده در شرایط سخت و دشوار مناسب هست.

معایب R5 C:

اما این دوربین هیچ نقصی نداره؟ خب نه! Canon EOS R5 C یه سری ایرادات هم داره که من بهش اشاره می کنم:

  • گرم شدن بیش از حد: یکی از بزرگترین مشکلات این دوربین گرم شدن بیش از حد در حین فیلمبرداری طولانی مدت هست. در واقع اگه شما بخواهید با کیفیت 8K فیلمبرداری کنید بعد از چند دقیقه دوربین خاموش میشه تا خنک بشه. این موضوع میتونه برای فیلمبردارها و عکاسانی که قصد ضبط فیلم های طولانی مدت رو دارن خیلی آزار دهنده باشه.
  • قیمت بالا: Canon EOS R5 C یه دوربین حرفه ای هست که قیمتی هم به اندازه حرفه بودنش داره. این قیمت بالا میتونه برای بعضی از عکاسان و فیلمبرداران که budget محدودی دارن یه محدودیت جددی باشه.
  • وزن زیاد: R5 C یک دوربین نسبتا سنگین هست که می تونه برای استفاده در طول مدت طولانی خسته کننده باشه.

تجربیات شخصی:

من این دوربین رو برای عکاسی در سفرهایم عکاسی از طبیعت و فیلمبرداری کوتاه استفاده می کنم.

  • تجربه مثبت:
    • کیفیت تصاویر و فیلم ها واقعا بینظیره و من تا الان از نتیجه کارم راضی هستم.
    • سیستم اتوفوکوس خیلی سریع و دقیق عمل میکنه.
  • تجربه منفی:
    • مشکل گرم شدن بیش از حد برام آزاردهنده هست. چند بار در حین فیلمبرداری با کیفیت 8K دوربین خاموش شده و باید منتظر خنک شدنش میموندم.
    • وزن زیاد دوربین در طول سفرهای طولانی برام خسته کننده هست.

راه حل ها:

  • گرم شدن: به نظر من برای رفع مشکل گرم شدن بیش از حد Canon باید به فکر یه راه حل جدیدی باشه. اما در حاضر شما میتونید برای حل این مشکل از باتری اضافی استفاده کنید و یا برای فیلمبرداری طولانی مدت از کیفیت پایین تری استفاده کنید.
  • قیمت: قیمت Canon EOS R5 C واقعا بالا هست اما اگر شما یک عکاس حرفه ای هستید و می خواهید در حد امکان کیفیت بالا داشته باشید این دوربین می تونه یه انتخاب خوب باشه.
  • وزن: خب برای این مشکل راه حلی وجود نداره فقط باید باهاش کنار بیایید!

نکات کلیدی:

  • باتری: Canon EOS R5 C باتری اضافی نیاز داره. من توصیه می کنم حتما قبل از سفر یا فیلمبرداری طولانی مدت باتری اضافی با خودتون ببرید.
  • کارت حافظه: این دوربین از کارت حافظه CFexpress استفاده می کنه. من توصیه می کنم کارت حافظه با سرعت بالا انتخاب کنید چون برای ذخیره فیلم های 8K به سرعت زیادی نیاز دارید.
  • لنز: برای استفاده بهینه از این دوربین انتخاب لنز مناسب مهم هست.

جدول مقایسه ای:

ویژگی Canon EOS R5 C Sony a7S III
فیلمبرداری 8K بله خیر
کیفیت فیلمبرداری 4K 120 فریم بر ثانیه 120 فریم بر ثانیه
رزولوشن عکس 45 مگاپیکسل 12.1 مگاپیکسل
سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS AF Fast Hybrid AF
وزن 738 گرم 627 گرم
قیمت حدود 4000 دلار حدود 2500 دلار

پرسش و پاسخ:

آیا Canon EOS R5 C برای من مناسبه؟
این دوربین برای عکاسان و فیلمبردارانی مناسب هست که به دنبال کیفیت بالا و انعطاف پذیری هستند. اما اگر budget محدودی دارید یا وزن دوربین برایتان مهم هست شاید انتخاب دیگری مناسب تر باشه.

Canon EOS R5 C یا Sony a7S III؟
این دو دوربین هر کدام مزایا و معایبی دارند. Canon EOS R5 C فیلمبرداری 8K را ارائه می دهد در حالی که Sony a7S III در فیلمبرداری در شرایط کم نور بهتر عمل می کند. انتخاب شما بستگی به نیازهایتان دارد.

آیا Canon EOS R5 C واقعا ارزش خرید رو داره؟
اگر budget محدودی ندارید و به دنبال دوربین حرفه ای با کیفیت بالا هستید Canon EOS R5 C میتونه یه انتخاب خوب باشه. اما اگر budget محدودی دارید و به دنبال دوربین همه کاره هستید شاید انتخاب دیگری مناسب تر باشه.

نتیجه گیری:

Canon EOS R5 C یک دوربین حرفه ای با کیفیت بالا هست که برای عکاسان و فیلمبردارانی که به دنبال انعطاف پذیری و کیفیت بالا هستند مناسب هست. اما این دوربین عیوب خود را نیز دارد. در انتخاب دوربین مناسب باید نیازهایتان را در نظر بگیرید و به دنبال دوربینی باشید که مناسب نیازهای شما باشد.

اگه شما هم از Canon EOS R5 C استفاده می کنید تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید!