تشریح فعالیت های پژوهشکده آموزش و پرورش/ نقش پژوهشکده در تعیین راهبردهای سند تحول بنیادین

تشریح فعالیت‌های پژوهشکده آموزش و پرورش/ نقش پژوهشکده در تعیین راهبردهای سند تحول بنیادین

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه های پژوهشکده همایش معلمان پژوهنده است که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در آن معلمان با شناسایی مشکلات آموزشی در مدارس خود به تحقیق و پژوهش پرداخته و راهکارهای علمی برای حل این مشکلات ارائه می دهند گفت: در سال گذشته ۵۳ هزار معلم در این همایش شرکت کردند و امسال نیز حضور معلمان در این رویداد پژوهشی افزایش یافته است.

به گزارش دکتر نانو علی محبی در نشست تبیین و معرفی برنامه ها و فعالیت های هفته پژوهش ضمن اعلام برنامه های ویژه هفته پژوهش به معرفی دستاوردهای علمی این پژوهشکده و تغییرات جدید در روند پژوهش های آموزشی پرداخت.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش در دو مرحله برگزار خواهد شد گفت: ابتدا در استان ها و سپس در هفته آینده در تهران برنامه های علمی و پژوهشی برگزار خواهند شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش این هفته را فرصتی مناسب برای تجلیل از پژوهشگران و محققان حوزه آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: پژوهش از بالاترین مباحث هم در مبانی دینی و هم در دستاوردهای بشری است.

محبی با بیان اینکه هیچ تلاشی بالاتر از تحقیق نیست تاکید کرد که عملکرد بدون پشتوانه تحقیق بزرگترین چالش برای کشور است و ما باید به پژوهش به عنوان یک ابزار کلیدی در حل مسائل آموزشی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی همچنین به عملکرد پژوهشکده آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: پژوهشکده به سمت تبدیل شدن به یک پژوهشگاه مسئله محور و تخصصی حرکت می کند سامانه BSC یا کارت امتیازی متوازن عملکرد ما را به طور دقیق ارزیابی می کند و به ما کمک می کند تا پژوهش ها را بر اساس نیازهای جامعه هدف طراحی کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش های مسئله محور اولویت اصلی ماست ادامه داد: پژوهش ها به گونه ای طراحی می شوند که به سرعت به حل مشکلات موجود بپردازند و این امر از طریق پژوهش های فوری و سنتزپژوهی انجام می شود که هدف آن کاهش زمان و هزینه ها است.

محبی به چالش های نظام تعلیم و تربیت و به ویژه سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش نقش مهمی در جهت گیری های آموزشی کشور دارد و پژوهشکده در تعیین راهبردهای این سند نقش کلیدی ایفا می کند.

وی به الگوی مدرسه تراز سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: الگوی مدرسه تراز به معنای واقعی وضعیت موجود را نشان می دهد و برای رسیدن به شرایط مطلوب برنامه خاصی برای هر مدرسه تدوین می شود.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش به تشریح جزئیات بیشتر فعالیت های پژوهشکده و برنامه های ویژه در هفته پژوهش پرداخت و گفت: پژوهشکده آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف خود به صورت مستمر در حال شناسایی و تحلیل مسائل کلان نظام تعلیم و تربیت است. به همین دلیل پژوهش های مسئله محور فوری و کلان از جمله اولویت های اصلی ما در انجام فعالیت ها و طرح های پژوهشی است.

محبی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که از طریق پژوهش های کاربردی مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی کرده و برای آن ها راهکارهای علمی و عملی ارائه دهیم. از جمله دستاوردهای مهم این پژوهشکده می توان به افزایش ۲۰۰ درصدی رشد طرح های علمی در سال های اخیر اشاره کرد. این افزایش نشان دهنده گام های مؤثر پژوهشکده در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور است.

وی همچنین به دستاوردهای درخشان در حوزه همایش های علمی اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه مبانی نظری در حوزه آموزش و پرورش ۵ همایش علمی برگزار کرده ایم که ۳ همایش آن بین المللی بودند. این همایش ها فرصتی برای تبادل تجربیات و دستاوردهای علمی میان محققان داخلی و خارجی فراهم کرده و به ارتقای سطح دانش در حوزه تعلیم و تربیت کمک کرده است.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش در ادامه به رشد تولیدات علمی این مرکز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۲۸ کتاب و ۱۵۸ مقاله علمی در حوزه آموزش و پرورش توسط پژوهشگران این پژوهشکده تدوین و منتشر شد. این آثار به ویژه در راستای تبیین نظریات جدید و راهکارهای کاربردی در حل مسائل آموزشی منتشر شده اند.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مشارکت معلمان و دانش آموزان در فرآیندهای پژوهشی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین برنامه های پژوهشکده همایش معلمان پژوهنده است که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در آن معلمان با شناسایی مشکلات آموزشی در مدارس خود به تحقیق و پژوهش پرداخته و راهکارهای علمی برای حل این مشکلات ارائه داده اند. در سال گذشته ۵۳ هزار معلم در این همایش شرکت کردند و امسال نیز حضور معلمان در این رویداد پژوهشی افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه دانش آموزان نیز برنامه های پژوهشی به صورت مسابقات و رقابت های علمی در مقاطع مختلف برگزار می شود. در سال ۱۴۰۱ ۱۲۵ دانش آموز به مرحله ملی رسیدند و امسال این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است که ۲۰۰ نفر از آن ها به مرحله ملی راه پیدا کردند. این برنامه ها به دانش آموزان این فرصت را می دهد تا توانمندی های علمی خود را در رقابت های علمی کشوری به نمایش بگذارد.

ادامه دارد