ایجاد انحصار در بازار تایر/ لاستیک چند نرخی شده است – خبرگزاری دکتر نانو | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار دکتر نانو، اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه ای به وزارت صمت با برشمردن 7 مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از سوی شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان خبر داد.
در این نامه آمده است: با عنایت به مشکلات پیش آمده در حوزه توزیع تایر موارد به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور مقتضی در خصوص پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می گردد.
مشکلات:
1- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که باعث انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است.
2- کاهش عرضه رینگ های پرمصرف (14،13 و 15) از سوی واحدهای تولیدی که موجب کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است.
3- قطعی مستمر و مدام سامانه که باعث سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همچنین نارضایتی شهروندان شده است.
4- عدم اطلاع رسانی به موقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که موجب سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ به عنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو قبل از مکاتبه وزارت متبوع از طریق عوامل توزیع و فضای مجازی موضوع به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد.
5- ایجاد انحصار از سوی شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان
6- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که موجب عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (3 الی 5 درصد) و ترغیب اینگونه واحدها برای دست یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان 15 درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است.
7- عدم تخصیص کافی تایر از سوی نمایندگی ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که موجب ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است.
پیشنهادات:
1- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ های پر مصرف (1413 و 15) به مقدار نیاز استان ها بر اساس برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان
2- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استان ها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب
3- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از سوی واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر
4- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تامین و توزیع (سهمیه تخصیص یافته تایر به هر استان) از طریق رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از سوی واحدهای تولیدی و وارد کننده
5- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده
6- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه به عنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور جلوگیری از قطعی های مکرر
7- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به 5 الی 7 درصد بمنظور پوشش هزینه های واحد صنفی
8- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ 13 و 14 بمنظور ترغیب تولید کنندگان
9 – تامین به موقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده.