آیا شقاق خطرناک است؟

بیماری شقاق یا فیشر یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی به شمار می‌رود. این بیماری باعث ایجاد یک ترک یا شکاف در پوست اطراف ناحیه مقعد می‌شود و می‌تواند با درد بسیاری همراه باشد. شاید برای بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری سؤال باشد که آیا بیماری شقاق خطرناک است یا خیر؟! در جواب این سؤال باید گفت که بیماری شقاق یک بیماری خطرناک به شمار نمی‌رود؛ زیرا یک بیماری جدی نیست و در بیشتر موارد می‌تواند به شکل خودبه‌خود و با درمان‌های ساده مداوا شود. حتی اگر این بیماری پیشرفت کند و به شقاق مزمن تبدیل شود باز هم با روش‌های خاصی می‌توان آن را درمان کرد.

آیا شقاق خطرناک است؟

آیا شقاق خطرناک است؟

عدم توجه به درمان بیماری شقاق فقط می‌تواند با عوارض خود وضعیت ناخوشایندی را برای فرد به وجود آورد. از آنجایی که شقاق باعث یک شکاف یا ترک در ناحیه مقعد می‌شود درد بسیاری را متوجه فرد می‌سازد و از طرفی خونریزی به هنگام اجابت مزاج می‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد. همچنین عدم درمان بیماری شقاق به دلیل خونریزی ناشی از این بیماری می‌تواند باعث مشکلاتی نظیر کم‌خونی و احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های دیگری همچون آبسه یا فیستول در ناحیه مقعد شود. تمام موارد گفته شده بر ضرورت درمان این بیماری تأکید دارند؛ زیرا اگرچه شقاق بیماری خطرناکی به شمار نمی‌رود؛ اما با عوارض خود می‌تواند زندگی روزمره فرد را با اختلال مواجه سازد و همچنین باعث ابتلا فرد به بیماری‌های دیگر شود.

 چرا بیماری شقاق در زنان به وجود می‌آید؟

بیماری شقاق در زنان نیز دیده می‌شود. شقاق در زنان همچون شقاق در مردان یک ترک یا شکاف سطحی یا عمیق در دیواره خروجی مقعد است. این بیماری به دلایل مختلفی می‌تواند در زنان به وجود آید که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست: یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری شقاق در زنان ابتلا به یبوست است. بر اثر یبوست مدفوع سفت و سخت می‌شود و هنگام خروج از مقعد به این ناحیه فشار وارد کرده و باعث شکاف یا پارگی در این ناحیه می‌شود.
  • رابطه جنسی مقعدی: یکی دیگر از دلایل ابتلا به شقاق در زنان رابطه جنسی مقعدی است؛ زیرا با فشار به این ناحیه می‌تواند باعث ایجاد شکاف یا پارگی در آن شود.
  • زایمان: زایمان و فشارهایی که در طی آن به ناحیه مقعد وارد می‌شود می‌تواند زمینه‌ساز بیماری شقاق در زنان باشد.
  • اسهال و یبوست مزمن:هر دوی این عارضه‌ها به دلیل فشاری که به ناحیه مقعد وارد می‌کنند می‌توانند باعث ابتلا زنان به شقاق مقعدی باشند.

تمام دلایل گفته شده از جمله مواردی هستند که باعث بروز بیماری شقاق در زنان می‌شوند. بسیار مهم است بانوان با شناسایی این دلایل از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. از آنجایی که بیماری شقاق می‌تواند با علائم خود برای فرد دردناک باشد درمان این بیماری در زنان نیز بسیار اهمیت دارد و باید پس از مشاهده علائم آن هرچه سریع‌تر به کمک متخصصان کولورکتال این بیماری را درمان کرد.

 چه غذاهایی برای درمان شقاق مفید هستند؟

 همواره به بیماران مبتلا به شقاق توصیه می‌شود تا به رژیم غذایی خود توجه داشته باشند و همین مسئله باعث می‌شود برای بسیاری سؤال باشد که برای شقاق چی بخوریم؟

در جواب این سؤال باید به لیستی از مواد غذایی اشاره کرد که می‌توانند در درمان شقاق نقش مؤثری داشته باشند. از جمله مواد غذایی مؤثر در بهبود شقاق مواد غذایی حاوی فیبر هستند. رژیم غذایی پر فیبر همواره به افراد مبتلا به شقاق توصیه می‌شود. این رژیم نقش مهمی در عدم ابتلا فرد به یبوست دارد و به همین دلیل استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر بسیار اهمیت دارد. فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و حرکت بهتر آن در دستگاه گوارش می‌گردد و به همین دلیل باید از غذاهای حاوی این ماده بسیار استفاده کرد. فیبر را می‌توان در میوه‌هایی همچون انگور آلو هندوانه پرتقال و انجیر یا در سبزی‌های همچون کدو اسفناج بروکلی هویج و کلم یافت. همچنین حبوباتی مانند عدس لوبیا قرمز نخود فرنگی و لوبیا چیتی و غلاتی همچون گندم و جو حاوی فیبر بالایی هستند.

آیا شقاق خطرناک است؟

در کنار مواد غذایی مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز نقش مهمی در بهبود شقاق دارند ویتامین سی و منیزیم از جمله این مواد هستند که می‌توان آنها را از مواد غذایی همچون اسفناج موز سیب‌زمینی آووکادو و بسیاری مرکبات دریافت کرد.

پروتئین نیز می‌تواند در رژیم غذایی افراد مبتلا به شقاق نقش مهمی را ایفا کند که آن را می‌توان با خوردن گوشت تخم مرغ پنیر مرغ و ماهی تأمین کرد.

بهترین درمان فیشر مقعدی چیست؟

بهترین درمان فیشر مقعدی به وضعیت این بیماری بستگی دارد. اگر بیماری فیشر از نوع حاد باشد با روش‌هایی همچون مراقبت خانگی و استفاده از داروها و پمادهای مخصوص فیشر می‌توان آن را درمان کرد. در زمانی که بیماری فیشر به مرحله مزمن رسیده باشد تنها راه درمان آن جراحی و یا لیزردرمانی فیشر است.

 از بین این دو روش عمل فیشر با لیزر از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا مزایای بیشتری دارد. این عمل جراحی با دستگاه‌های لیزر CO2 انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد. از طرفی به دلیل اینکه در حین انجام لیزر و پس از درمان شقاق بافت آسیب‌دیده ترمیم می‌شود این روش بدون درد و خونریزی است و فرد می‌تواند پس از عمل فیشر با لیزر امور روزمره خود را به راحتی دنبال کند. این روش همچنین در مدت زمان کوتاه و زمانی کم‌تر از ۳۰ دقیقه قابل انجام است و همین مسئله وقت چندانی را از بیمار طلب نمی‌کند.

آیا شقاق خطرناک است؟

مزایای عمل فیشر با لیزر باعث می‌شود امروزه پزشکان در بسیاری موارد این عمل را جایگزین جراحی با تیغ کرده باشند. عمل فیشر با لیزر باید حتماً توسط متخصصان کولورکتال مجرب و با بهترین دستگاه‌های لیزر انجام شود تا عوارضی نداشته باشد. دستگاه‌های لیزر قدیمی می‌توانند باعث ایجاد گوشت اضافه در ناحیه مقعد و به دنبال آن تنگی مقعد و بی‌اختیاری گاز روده و کنترل مدفوع شوند و به همین دلیل توجه به دستگاه لیزر و نوع آن بسیار اهمیت دارد.

یکی از مراکزی که افراد می‌توانند از تجربه متخصصان کولورکتال در کنار بهترین دستگاه‌های لیزر استفاده کنند مرکز تخصصی درمان فوری نام دارد که می‌توان با اطمینان خاطر به آن مراجعه کرد.