آیا خونریزی در ماه اول بارداری خطرناک است؟

لکه بینی و خونریزی در بارداری نشانه چیست؟

تمامی بانوان در دوران بارداری سعی دارند از سلامت خود محافظت کرده تا این دوره ۹ ماهه و البته حساس را با سلامت سپری کنند. اما گاهی برخی از آسیب ها مانند لکه بینی در این دوره‌ کاملاً طبیعی است اما با افزایش سن بارداری لکه بینی اصل نشانه خوبی نبوده و ممکن است بانوان در این دوره با دلهره و نگرانی مواجه شوند. اگر لکه بینی در ماه های اولیه در حد خفیف و محدود اتفاق بیفتد خطرناک نبوده و با بررسی توسط پزشک می توان این عارضه را درمان نمود. توجه داشته باشید که لکه بینی در ماه اول بارداری معمولا نشانه لانه گزینی است و با افزایش تعداد ماه زمانی که لکه بینی اتفاق می‌ افتد پزشکان با مصرف شیاف پروژسترون می توانند وضعیت رحم را به حالت متعادل برسانند.

آیا خونریزی در ماه اول بارداری خطرناک است؟

آیا خونریزی در ماه اول بارداری خطرناک است؟

اما سوال اینجاست که لکه بینی در بارداری چه زمانی خطرناک است؟ چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است و چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ در ادامه مطلب برای شما بازگو خواهیم کرد لکه بینی چه زمان مسئله ای جدی است تا با اطلاعات دقیق تر بتوانید این دوره حساس را سپری کنید.

توجه داشته باشید که لکه بینی در سه ماهه دوم و سوم بارداری اصلاً عادی نبوده و زمانی که این لکه ها به خونریزی زیاد تبدیل میشود باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. همچنین لکه بینی در سه ماهه اولیه اگر بر اثر لانه گزینی نباشد نشانه سقط جنین، علل ناشناخته و حاملگی خارج از رحم است اما خونریزی لانه گزینی معمولا به رنگ قهوه ای اتفاق می‌ افتد و اگر با چنین مسئله ای مواجه شدید جای نگرانی نخواهد داشت.

درمان لکه بینی در بارداری

لکه بینی در سه ماهه اول بارداری امری شایع و کم خطر است اما اگر با افزایش سن بارداری باز هم شاهد لکه بینی‌ های وسیع هستید حتماً مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید، قطعاً لکه بینی در بارداری نشانه خوبی نیست و مهم است که متخصصان با راهکارهای مناسب از بیشتر شدن این اختلال جلوگیری نمایند.

اگر لکه بینی مربوط به لانه گزینی و تشکیل جفت باشد به هیچ عنوان خطرناک و نگران کننده نیست اما لکه بینی اگر مربوط به حاملگی خارج از رحم باشد باید خیلی سریع و فوری به واسطه دارو درمانی یا انجام جراحی نطفه از لوله‌ های رحمی خارج شود تا مبادا منجر به پارگی لوله‌ های فالوپ گردد.

در دوره بارداری پزشکان سعی دارند تا با راه‌ های آسان‌ تر اقدام به کاهش لکه بینی و خطرات احتمالی نمایند، در این دوره بانوان مجاز به مصرف هر نوع داروی شیمیایی نبوده و تنها راه برای کنترل و قطع لکه بینی استراحت مطلق است.

اگر فعالیت ورزشی خاصی انجام می‌ دهید یا بیرون از منزل فعالیت دارید حتماً کار خود را محدودتر کرده و به استراحت مطلق بپردازید.

راه حل دیگر برای درمان لکه بینی بارداری این است که از انجام روابط جنسی خودداری کرده و به هیچ عنوان از تامپون استفاده نکنید، در صورت نیاز برای بررسی و مراقبت بیشتر جهت لکه بینی‌ های بارداری به صلاحدید پزشک بهتر است که در مراکز درمانی بستری شوید تا از سلامت شما و جنین بهتر و دقیق‌ تر مراقبت شود.

خونریزی در ماه های پایان بارداری

بروز خونریزی و یا لکه بینی های محدود در ابتدا و پایان بارداری امری شایع است که هر کدام از آنها علائم و نشانه ای به شمار می‌ آید، اگر خونریزی در ماه های آخر بارداری اتفاق بیفتد ممکن است کمی شدید تر باشد اما به هیچ عنوان خطرناک نخواهند بود.

لکه بینی در این دوره ها می تواند نشانه ای از بروز جفت سرراهی باشد و یا بر اثر جدا شدن جفت از رحم مادر خونریزی اتفاق می‌ افتاد. اما توجه داشته باشید که در دوران بارداری به هیچ عنوان نباید فعالیت‌ های اضافه و سنگین انجام دهید و یا تحریک بیش از حد داشته باشید زیرا می‌ تواند باعث ایجاد تغییراتی در رحم شده که به دنبال آن لکه بینی های تخفیف اتفاق می‌ افتد و گاها ممکن است استرس و نگرانی زیادی را برای مادر به همراه آورد.

اگر خونریزی یا لکه بینی اتفاق افتد باید هرچه سریع‌ تر مقدمات لازم را برای استراحت فراهم کنید، اگر در محل کار خود با چنین مسائلی مواجه هستید باید چند روزی کار را تعطیل کرده و در خانه استراحت کنید.

رابطه جنسی نداشته باشید و هنگام دوش گرفتن به هیچ عنوان از شوینده های نامناسب استفاده نکنید، اما اگر خونریزی شدید شد بهتر است برای درمان سریعتر و پیشگیری از بروز خونریزی های شدید به پزشک مراجعه نمایید.

آیا لکه بینی یک علامت معمول در دوران بارداری است؟

برخی از افراد تصور می‌ کنند که لکه بینی در دوره بارداری کاملاً طبیعی است اما باید بدانید که متخصصان لکه بینی را یک مسئله خطرناک و مشکوک می‌ دانند، مهم است که بانوان دوره بارداری را به سلامت سپری کنند و به هیچ عنوان نباید شرایط برای خونریزی یا لکه بینی فراهم شود.

پس اگر با لکه‌ های خون در موقعیت‌ های مختلف و سن متفاوت از بارداری مواجه میشوید حتی اگر در حد بسیار جزئی رخ می‌ دهد مسئله را به پزشکتان اطلاع دهید، زیرا حتی لکه‌ های کوچک و با فاصله زیاد هم می‌ تواند نشانه‌ ای از زایمان زودرس باشد و ممکن است با سهل انگاری در این مورد سلامت جنین و مادر به خطر بیفتد.

لکه بینی خطرناک در بارداری

بسیاری از متخصصانی که در زمینه زنان و زایمان فعالیت دارند، لکه بینی را امری شایع در بین بانوان دانسته و راه حل های مناسبی را برای آنها خواهند داشت. اما اگر لکه بینی پس از چند ساعت یا چند روز به خونریزی تبدیل شود خطرات زیادی داشته و اگر با درد و گرفتگی همراه باشد می‌ تواند نشانه‌ ای از بروز یک آسیب جدی باشد. همچنین اگر خونریزی با سرگیجه و سبکی سر همراه گردد قطعاً اختلالات زیادی در بدن مادر اتفاق افتاده که ممکن است سلامت جنین در خطر باشد.

هر گونه درد شکم و درد لگن در کنار لکه بینی شدید و خونریزی نشانه خوبی نخواهد بود و بهتر است که به هیچ عنوان درمان های خود سرانه را آغاز نکرده و برای بررسی های دقیق به پزشک مراجعه نمایید.

چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟

لکه بینی و خونریزی خفیف در اوایل حاملگی (سه‌ماهه اول) معمولاً طبیعی است و نشانه مشکل جدی نیست. بااین‌حال، باید هر نوع خونریزی را به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا خونریزی شبیه پریود در دوران بارداری طبیعی است؟

خونریزی‌های شبیه قاعدگی معمولاً از نیستند. خونریزی قاعدگی معمولاً چند روز طول می‌کشد. اگر در بارداری چیزی بیش از خونریزی خفیف (لکه بینی) را تجربه کردید یا خونریزی شما بیش از ۲۴ ساعت طول کشید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. البته خونریزی همیشه نشانه عارضه یا بیماری نیست اما خونریزی شدید یا همراه با درد ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل جدی باشد.