واردات خودرو های کارکرده لغو می شود؟
شاید بتوان یکی از تصمیمات هیجانی دولت سیزدهم زیر سایه تلاطم شدید بازار خودرو را تصمیم به واردات خودرو های کارکرده دانست. تصمیمی که فروردین ماه ۱۴۰۲ بلافاصله به صورت لایحه دو فوریت وارد مجلس شد و نهایتاً در تیرماه همان سال از سمت مجلس به تصویب رسید.
با توجه به دو فوریتی بودن طرح فوق انتظار می رفت که دولت سیزدهم با گذشت چند ماه از تصویب واردات خودرو های کارکرده آیین نامه آن را ابلاغ کند. تصمیمی که پس از گذشت ۱۳ ماه یعنی اواخر تیرماه امسال و در واپسین روز های پایانی دولت سیزدهم ابلاغ شد.
ابلاغ آیین نامه واردات خودرو های کارکرده که توسط علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم رسانه ای شد حواشی بسیاری را ایجاد کرد. بسیاری بر این باور بودند که دولت سیزدهم پس از تحویل لایحه دو فوریتی واردات این خودرو ها به دلیل عواقبی که می توانست داشته باشد از ابلاغ آن به بهانه های مختلف سر باز می زد و در آخرین روز های فعالیت خود جهت مثبت کردن کارنامه دولت سیزدهم تصمیم به ابلاغ و اجرای این مصوبه گرفت.
دستور اتابک برای بازبینی آیین نامه واردات خودرو های کارکرده
وزیر صمت دولت چهاردهم در مصاحبه اخیر خود با صداوسیما اعلام کرد: آیین نامه واردات خودرو های کارکرده اشکالاتی در رابطه با بخشنامه دارد که باید مرتفع شود تا هزینه اضافه ای برای کشور نداشته باشد و باعث مشکل شهروندان نشود؛ اما واردات خودرو های صفر کیلومتر با استاندارد های تعریف شده در حال انجام است.
صحبت هایی که وزیر جدید صمت داشته به نوعی یادآور ممنوعیت مقطعی واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ است. در همان سال ها هم قرار بود تا واردات خودرو به صورت مقطعی جهت صرفه جویی در مصرف منابع ارزی متوقف شود اما از آن موقع تاکنون بالغ بر ۶ سال می گذرد و با وجود وعده های بسیار مسئولان هنوز هم آن طور که باید رونق نگرفته است.
واردات پرحاشیه خودرو های کارکرده
با آغاز قطره چکانی واردات خودرو های صفر کیلومتر خودرو هایی با برند چینی و غیرچینی که غالباً در این کشور به تولید رسیده بودند وارد کشور شد. با این حال بسیاری از افراد با ثبت نام در سامانه خودرو های وارداتی برای خرید این محصولات اقدام آمادگی کردند اما پس از تعیین اولویت دریافت خودروی مورد نظر در تحویل این خودرو ها به مشکل خوردند.
همه روزه مخاطبان تجارت نیوز به دلیل تأخیر در تحویل خودرو های وارداتی از سوی شرکت های واردکننده با این پایگاه خبری تماس می گیرند و شکایت خود را نسبت به بدقولی واردکنندگان ابراز می کنند. با این حال دولت چگونه می خواهد واردات خودرو های کارکرده را مدیریت کند؟
واردات خودروی صفر کیلومتر که تقریباً در تمامی کشور های جهان انجام می گیرد پروسه هایی از پیش تعیین شده دارند و هر کشوری می تواند با رعایت آنها اقدام به واردات کند؛ اما با وضعیت فعلی مدیریت واردات دولت چگونه می خواهد خودرو های کارکرده ای که هر کدام از آنها دارای شرایط متفاوت و خاصی هستند را وارد کشور کند؟
افزون بر این اغلب خودرو های صفرکیلومتر تا چند سال پس از استفاده نیاز چندانی به لوازم یدکی ندارند که در خودرو های کارکرده چنین نخواهد بود. باید توجه داشت با وجود اینکه در حال حاضر بسیاری از خودرو های چینی داخل کشور مونتاژ می شوند اما با مشکل کمبود لوازم یدکی روبه رو بوده و مالکان آن ها مجبور به تهیه لوازم یدکی مورد نیازشان با قیمت های عجیب وغریب هستند؛ بنابراین برای اینکه واردات خودرو های کارکرده بدون مشکل انجام شود و خریداران آن ها پس از مدتی با معضل نبود قطعات مصرفی و یدکی روبه رو نشوند نیازمند تدبیر دولت و سیاست گذاری صحیح از سوی مسئولان مربوطه خواهد بود.