نقش خانه های هلال در زمان طلایی حوادث/ راه اندازی 8 هزار خانه هلال در کشور
مدیرکل توسعه دفترخانه های هلال با اشاره به نقش پررنگ خانه های هلال در زمان طلایی حوادث گفت: با محلی کردن اقدامات امدادی می توان در کوتاهترین زمان به آسیب دیدگان بحران ها امدادرسانی کرد.
عباس احدپور در گفت وگو با دکتر نانو با اشاره به تعریف و هدف ایجاد «خانه های هلال» گفت: خانه های هلال، مراکز داوطلب محور هستند که وابسته به جمعیت هلال احمر بوده و با ساختار، امکانات و فعالیت های داوطلبانه در سطح محلات شهرستان ها و نقاط روستایی با اولویت مناطق حادثه خیز تاسیس می شوند.
وی درباره علت احداث خانه های هلال نیز گفت: بر اساس بند 11 مصوبه اولین نشست شورای عالی مدیریت بحران در سال 94 و طبق ماده 77 قانون پنج ساله با موضوع افزایش تاب آوری محلی جمعیت نسبت به پیشگیری و راه اندازی قانونی خانه های هلال در سطح کشور اقدام شد. هدف اصلی این مراکز، آموزش همگانی است که بر عهده جمعیت هلال است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم از جزء به کل برسیم یعنی از روستاها شروع کنیم و سپس به شهرها برسیم.
احدپور با اشاره به مفهوم «مهاجرت معکوس» گفت: درحال حاضر شاهد هستیم که عده ای از شهرنشینان در دوران بازنشستگی به روستاها باز می گردند؛ این مسیله باعث می شود این افرادی که دارای تحصیلات، آگاهی و تجربه خاص شهرنشینی هستند به روستا بازگردند. بنابراین باید در روستاها نیز تجهیزات خوبی برای این افراد فراهم شود تا در بحران ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: در زمان وقوع هر بحرانی، 10 تا 15 دقیقه اول، زمان طلایی در بحران ها است که اگر افراد آموزش ببینند می توانند تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی، اقدامات اولیه را انجام دهند.
مدیرکل توسعه دفتر خانه های هلال ادامه داد: آموزش های ما در این خانه ها، بومی سازی می شود و حتی ساکنان روستاها نیز می توانند با تجهیزات اولیه و ساده مانند دیلم، بیل، کلنگ و …، در زمینه حفظ جان افراد و جابجایی اجسام در بحران ها تاثیرگذار باشند و آموزش هایی ببینند.
احد پور گفت: در خانه های هلال افراد به صورت رایگان آموزش می بینند تا در بحران ها به خود و دیگران کمک کنند. مدیریت این مراکز با هلال احمر است اما برای تامین تجهیزات و امکانات همه می توانند در این زمینه به مراکز کمک کنند.
اهداف از ایجاد خانه های هلال چیست؟
وی با اشاره به اهداف تاسیس خانه های هلال نیز اظهارکرد: اولین و مهم ترین هدف، افزایش تاب آوری محلی برای مردم توسط مردم است. همچنین ایجاد زمینه مشارکت واقعی آحاد مردم در فعالیت های اجتماع محور و امدادی نیز از جمله اهداف ماست که در این مراکز محقق می شود.
مدیرکل توسعه دفتر خانه های هلال در خصوص خانه های هلال درباره سومین هدف خانه هلال ادامه داد: محله محورسازی فعالیت ها از جمله دیگر اهداف ماست. به عنوان مثال بر اساس هر نوع محله ای و بر اساس میزان تعداد خانوار ساکن و نوع مخاطرات منطقه، اقدامات دسته بندی می شوند.
وی با بیان اینکه شهرها و روستاها بر اساس میزان حادثه خیزی دسته بندی و اولویت بندی می شوند؛ افزود: چهارمین هدف ما، تقویت سرمایه اجتماعی است. ما هلال احمری ها ثروتمندترین افراد جامعه هستیم زیرا ثروت ما همان مردم هستند. به عنوان مثال در سیل اخیر مشهد و سیستان و بلوچستان علاوه بر نیروهای امدادی و پرسنل که باید در همه جا حضور پیدا کنند؛ افراد مردمی و محلی و اعضای خانه های هلال پای کار بودند و اتفاقا نقش پررنگی هم داشتند.
مدیرکل توسعه دفتر خانه های هلال درباره ریاست خانه های هلال نیز گفت: معتمدترین، مردم دار ترین، مومن ترین و در واقع بهترین فرد محله به عنوان رییس این خانه ها برگزیده می شوند و خانه های هلال توسط خود مردم محلی مدیریت می شود. افراد در این مراکز آموزش اولیه می بینند و در صورت نیاز و تمایل و توان، آموزش های تخصصی نیز به افراد ارایه می شود.
احد پور گفت: دیده بانی نیز یکی دیگر از کارکردهای خانه های هلال است و در صورت بروز هرگونه مشکلی این افراد محلی زودتر به نیروهای امدادی اطلاع می دهند همچنین تا رسیدن نیروها اقدامات اولیه را نیز بر اساس آموزش هایی که فرا گرفته اند، انجام می دهند.
وی با اشاره به اهمیت ارزیابی در حوادث، افزود: ارزیابی در هر نوع حادثه ای بسیار اهمیت دارد؛ اینکه حادثه چیست؟ چه وسعتی دارد؟ اوضاع چقدر وخیم است؟ وضعیت راه ها و مراکز درمانی چگونه است؟ چند نفر آسیب دیده اند؟ چند خانه یا ساختمان تخریب شده اند و … از جمله مواردی است که در ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرند. حالا در این شرایط گاهی ممکن است که از محل اعزام نیروها تا رسیدن به نقطه حادثه،اتفاقات بسیاری رخ دهد. خب مشخص نیست در مسیر چه مشکلاتی ایجاد شده بنابراین معمولا نیروها در زمان طلایی به محل نمی رسند و ما با تاخیر مواجه هستیم اما خانه های هلال در اینجا به کار می آیند به عنوان نیروهای ارزیاب سریع ترین گزارش ها را به مرکز فرماندهی ارسال می کنند.
احد پور گفت: این افراد بلافاصله به نیروهای امدادی حوادث را اطلاع می دهند و چون در همان شرایط و محیط قرار دارند می توانند اطلاعات صحیح و دقیق را به اطلاع نیروهای امدادرسان برسانند که این امر روند امداد را بسیار تسریع می بخشد. همچنین می توانند دقیقا مشخص کنند که مردم آسیب دیده در آن لحظه به چیزی احتیاج دارند.
راه اندازی 8 هزار خانه هلال در کشور
وی با بیان اینکه در 9 سال اخیر حدود هشت هزار خانه هلال در کشور راه اندازی شده است؛ افزود: با توجه به اینکه 37 هزار دهیاری در کشور داریم هدف ما هم راه اندازی 37 هزار خانه هلال است که به تنهایی توسط هلال احمر میسر نیست بلکه مردم در کنار حوزه های حاکمیتی شامل استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداران و حتی سمن ها می توانند نقش موثری در این بین داشته باشند تا بتوانیم طی پنج سال آینده به هدف خود برسیم.
مدیرکل توسعه دفتر خانه های هلال درباره تجهیزات پزشکی موجود در این خانه ها نیز گفت : بانک اماناتی هم برای تجهیزات پزشکی مثل ویلچر و واکر مورد نیاز سالمندان در خانه های هلال وجود دارد که عموما از طرف خیرین همان شهر و روستا پشتیبانی و تامین شده است.
پایان خبر دکتر نانو