افزایش هوش فضایی کودک

هوش فضایی یکی از انواع هوش های شناخته شده انسان است که به ما امکان تشخیص ابعاد و نسبت ها را می دهد. ما در محیطی به دنیا می آییم که پر از اشیای مختلف است و بدون درک ابعاد و نسبت ها نمی توانیم با محیط تعامل داشته باشیم. بنابراین تقویت هوش فضایی برای تعامل بهتر با محیط ضروری است. همچنین موفقیت در بسیاری از مشاغل بدون این هوش ممکن نیست. در این مقاله، تعریفی برای هوش فضایی ارایه می کنیم و مثال هایی از کاربردهای آن می زنیم، سپس روش های تقویت آن و برخی مشاغل مرتبط با آن را معرفی می کنیم.

افزایش هوش فضایی کودک

هوش فضایی چیست؟

هوش فضایی یکی از است. نظریه هوش مصنوعی او هوش انسانی را به 9 دسته تقسیم می کند که هوش فضایی یکی از آنهاست. این هوش بیانگر توانایی تصویرسازی و تصورکردن اشیا، جایگاهشان در محیط و دستکاری آنهاست. خرید بی سیم اسباب بازی  برای فردی که هوش فضایی زیادی دارد به برقراری ارتباط و اینکه می تواند اشیای محیط را به خوبی شناسایی کند و فاصله و اندازه آنها را به خاطر بسپارد میتواند مفید باشد. او می تواند در ذهن خود این اشیا را بچرخاند یا دستکاری کند.

مثال هایی از کاربرد هوش فضایی

ما از هوش فضایی خود برای انجام بسیاری از کارهای روزمره استفاده می کنیم، مانند:

  • وقتی چمدان می بندیم، ابعاد هر وسیله را تصور و سعی می کنیم بیشترین وسایل را در چمدان با نظم و ترتیب جا دهیم.
  • هنگام و پارک خودرو مرتب از هوش فضایی خود برای درک فاصله ها و اندازه ها استفاده می کنیم. کل فرایند رانندگی وابسته به هوش فضایی ماست.
  • با خواندن دستورات دوبعدی نوشته شده در دفترچه راهنما، وسایل را سه بعدی سرهم می کنیم.

هنگام تحصیل نیز از هوش فضایی برای فهم دروسی مانند جغرافیا و ریاضیات استفاده می کنیم. طبق تحقیقات، هرچه این بعد از هوش ما قوی تر باشد، ریاضیات و به خصوص درس هندسه را بهتر می فهمیم.

انواع هوش فضایی

هوش فضایی را می توان به 2 دسته تقسیم کرد. هرچند این تقسیم بندی مرز دقیقی ندارد، به ما برای فهم بهتر توانایی فرد در حوزه ای مشخص کمک می کند.

  1. تجسم کنندگان فضایی: این گروه از افراد خیلی خوب می توانند اشیا و ابعاد آنها را تجسم کنند، اما درک آنها شامل جزییات اشیا نمی شود. به بیان دیگر، آنها فضا و روابط بین اشیا را بدون توجه به جزییاتشان تصور می کنند.
  2. تجسم کنندگان اشیا: این دسته از افراد می توانند جزییات یک جسم را به خوبی و با دقت زیاد به خاطر بسپارند و در ذهن خود مجسم کنند.

هوش فضایی از هر نوعش که باشد، آموختنی است. گرچه برخی از کودکان از ابتدا استعداد بیشتری در این زمینه دارند، سایرین هم می توانند با روش های مختلف هوش فضایی خود را تقویت کنند.

چطور هوش فضایی کودکان را تقویت کنیم؟

دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند که کودکان حتی در 4ماهگی نیز می توانند درکی از فضای اطراف و چرخش اشیا داشته باشند. عصب شناسان با بررسی مغز متوجه شدند که بخش هایی مشخص از آن ارتباط مستقیمی با هوش فضایی دارند. بنابراین تمرین ها با ست اسباب بازی پلیس  و آموزش های لازم برای تقویت هوش فضایی کودکان را می توان از سنین کم آغاز کرد. در ادامه، برخی از روش ها و تمرینات مفید برای تقویت این هوش را معرفی کرده ایم.

1. از کلمات تقویت کننده هوش فضایی استفاده کنید

والدین می توانند هنگام توصیف اشیا از کلماتی مانند بزرگ، کوتاه، کوچک، مثلثی و خمیده استفاده کنند. کودکان خردسال این مفاهیم را هنگامی که نامی برایشان انتخاب شود، بهتر می فهمند. بر اساس تحقیقات هم کودکانی که در خانه و پیش از دوران مدرسه چیزهای مختلف را با این توصیف ها یاد گرفته اند، در انواع تست هوش فضایی نتایج بهتری می گیرند.

2. از سایه بازی و نشانه های غیرکلامی بهره بگیرید

بازی با سایه و استفاده از نشانه های غیرکلامی راهی آسان و موثر برای تقویت هوش فضایی کودکان است. مثلا اگر بتوانیم اعداد را به کمک دستان به کودکان آموزش دهیم، هوش فضایی آنها رشد می کند.

3. کودکان را به تصورکردن تشویق کنید

توانایی تصورکردن عنصری اساسی برای تقویت هوش فضایی است. هنگامی که کتاب داستانی را برای کودک می خوانید، از او بخواهید افراد، اشیا و موقعیت ها را در ذهن خود تصور و حتی نقاشی کند. قوه تخیل او را آزاد بگذارید تا چیزهایی به نقاشی خود اضافه کند.

4. از اسباب بازی ها و بازی های رایانه ای تقویت کننده هوش فضایی استفاده کنید

برخی اسباب بازی ها مانند خانه سازی های سه بعدی و لگو مستقیما هوش فضایی کودک را درگیر می کنند. کودک باید موقعیت های مختلف را تصور کند و اشیای گوناگونی را با این وسایل بسازد. برای اثربخشی بیشتر این وسایل آنها را با داستان ترکیب کنید. طبق تحقیقات، ترکیب این بازی ها با داستان منجر به تقویت هوش فضایی می شود.

در کنار پازل ها و ابزارهای واقعی، بازی های رایانه ای یا موبایلی مانند تتریس نیز در تقویت هوش فضایی کودکان نقش دارند.

5. کودکان را تشویق به نقشه خوانی کنید

نقشه خوانی روشی موثر برای تقویت هوش فضایی است. در مسافرت ها از کودکان بخواهید مسیر را بررسی و در ذهن خود تصور کنند. کودکان و نوجوانان با بررسی نقشه و تلاش برای درک مقیاس و علایم به کاررفته در آن، قدرت تصور و هوش فضایی خود را تقویت می کنند.

6. کتاب های مصور در اختیار کودکان قرار دهید

خواندن در تقویت این هوش نقش دارد. این کتاب ها بیشتر داستان را با تصاویر روایت می کنند. بنابراین کودکان به سمت تصورکردن رویدادها و به حرکت درآوردن نقش ها در ذهن خود سوق داده می شوند.

7. دوربین عکاسی را به کودکان بدهید تا عکس بگیرند

عکس گرفتن نوعی مهارت است. اگر کودکان امکان گرفتن عکس های مختلف را داشته باشند، می توانند هنگام تنظیم زاویه دوربین، هوش فضایی خود را به کار بگیرند. در نوجوانی نیز شرکت در کارگاه های عکاسی روشی برای تقویت هرچه بیشتر هوش فضایی است.

8. به کودکان اجازه دهید کاردستی های مقوایی بسازند

ساختن کاردستی روشی قدیمی اما مفید برای تقویت هوش فضایی است. هنگامی که کودک می خواهد کاردستی درست کند، باید هوش فضایی و قدرت تجسم خود را به کار بگیرد. او باید از اندازه ها و چگونگی تاکردن و شکل دادن کاغذها سر دربیاورد. تلاش او برای درست کردن کاردستی باعث تقویت این هوش می شود. در صورت لزوم، می توانید در این فرایند او را راهنمایی کنید.

9. آموزش موسیقی را از یاد نبرید

آموختن موسیقی و نیز ممکن است سبب تقویت هوش فضایی شود، چراکه کودک یا نوجوان باید نت ها را تصور و هم زمان با دستان یا لبان خود آنها را اجرا کند. توجه کنید که گوش کردن به موسیقی تاثیر چندانی بر این هوش ندارد.

آیا هوش فضایی در پسران و دختران فرق دارد؟

یکی از کلیشه های قدیمی رایج بهتربودن هوش فضایی پسران از دختران است. در آمریکا، معمولا زنان در تست های هوش فضایی نمره کمتری از مردان کسب می کنند. تابلو ایست پلیسی را میتوان در گروه اسباب بازی کودکان قرار داد.  بااین حال در سال های اخیر، پژوهش های فراوانی این کلیشه را بی اعتبار کرده اند و نشان داده اند که نمره کمتر دختران در این آزمون ها حاصل کلیشه های جنسیتی بوده است نه کمتربودن هوش آنها.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش هوش فضایی کودک" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش هوش فضایی کودک"، کلیک کنید.