افزایش تسویه بدهی های دولتی در دولت سیزدهم

افزایش تسویه بدهی های دولتی در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم برنامه تسویه بدهی های دولتی و پرداخت مطالبات به جا مانده از دولت های قبلی به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش دکتر نانو، خواه و ناخواه هر دولتی میزانی از بدهی های دولت های قبل از خود را به ارث می برد و یکی از مهم ترین چالش ها و دغدغه های هر دولت، تسویه بدهی های دولت های قبل از خود است. در این زمینه شاید شاهکار هر  دولت را در تسیوه بدهی دولت های قبلی در وهله نخست و به میراث گذاشتن بدهی کمتر برای دولت های بعدی یافت.

تسویه 330 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل

اخیرا رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن اشاره به پایدارسازی منابع بودجه ای، اعلام کرد: در دولت سیزدهم 330 هزار میلیارد تومان (همت) صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد.

وی گفت: سهم خالص اوراق مالی در بودجه طی سال های 1397 تا 1399 به طور متوسط 14 درصد و در سال های 1400 تا 1402، 5.5 درصد بود و در دولت سیزدهم حدود 330 هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد و خالص تامین مالی از محل اوراق مالی صرفا 422 هزار میلیارد تومان بود. بنابراین مطابق آمار فوق، پایدارسازی منابع بودجه و تسویه بدهی اوراق نشان از افزایش درآمد دارد.

تسویه 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل تا شهریور 1402

سال گذشته سید احسان خاندوزی، وزیر امورز اقتصادی و دارایی در یک نشست خبری گفت: 53 همت (هزار میلیارد تومان) در نخستین سال دولت سیزدهم از سوی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود که تمام آن در همان ابتدای دولت تسویه شد و در سال 1401 حدود 290 هزار میلیارد تومان مجموع استقراض های دولت قبل بازپرداخت شده است.

وی همچنین افزود: در مجموع بیش از 550 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت قبل به همت دولت سیزدهم تسویه شد که حدود 230 هزار میلیارد تومان از این مبلغ بدهی هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.

آمادگی بانک مرکزی برای تسویه نزدیک به 3 میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک ها

معاون ارزی بانک مرکزی در روزهای گذشته با اشاره به تسویه مطالبات ارزی بانک ها از سوی بانک مرکزی گفت: از اواخر سال گذشته با اهتمام ارکان مختلف بانک مرکزی، تعیین تکلیف نهایی وضعیت مالی بانک ها و تعداد زیادی از شرکت ها و بازرگانان فعال در حوزه تجارت خارجی در اولویت قرار گرفت و با فراهم شدن بستر اجرایی و در نتیجه این اقدام مهم از طرف بانک مرکزی، زمینه تعیین تکلیف و تسویه بیش از 2.8 میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک ها فراهم می شود.

آرام گفت: این اقدام علاوه بر بهبود شفافیت ترازنامه بانک ها، بستر لازم برای تعیین تکلیف و تسویه نهایی تعهدات ارزی گذشته و آزادسازی وثایق تعداد زیادی از شرکت ها، تجار و فعالین اقتصادی را در ارتباط با چندین هزار ثبت سفارش، فراهم خواهد کرد. این موضوع می تواند ترازنامه تعدادی از بانک های دولتی و برخی از بانک های فعال در بورس را نیز متاثر نماید.  

تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت

سازمان تامین اجتماعی طی سال های گذشته یکی از بزرگ ترین طلبکاران دولت ها بود که با واگذاری های بی ثمر به این سازمان برخی از بدهی ها فقط روی کاغذ تسویه می شد.

دولت سیزدهم طی 30 ماه گذشته بیش از 220 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته دولت های پیشین به سازمان تامین اجتماعی را تادیه کرد که طی دهه های اخیر و نسبت به دولت های قبلی به سابقه به حساب می رود. در سال 1400 و 1401 حدود 170 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد. در سال 1402 هم از رقم 170 هزار میلیارد تومانی که در بودجه پیش بینی شده بود بالغ بر 54 هزار میلیارد تومان آن تسویه شده و مابقی آن در حال پیگیری است.

گفتنی است؛ نتیجه استقراض های دولت گذشته، رشد شدید بدهی دولت بود تا جایی که نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از مرز 10 درصد هم عبور کرد و در بهار 1400 به نزدیکی 15 درصد رسید. فروش حجم بی سابقه اوراق بدهی به ویژه در سال 99 به حدی بود که این منابع بیش از 30 درصد از درآمدهای دولت در آن سال را تامین کرد.

پایان خبر دکتر نانو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش تسویه بدهی های دولتی در دولت سیزدهم" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش تسویه بدهی های دولتی در دولت سیزدهم"، کلیک کنید.